Opleiding ouderlingen

Ds. H. Paul / 1 reactie

Vraag

Waarom hoeven ouderlingen geen kerkelijke opleidingen te volgen? Ze hebben immers een zeer verantwoordelijke taak? Zeker binnen de Ger. Gem. Ook m.b.t. de omgang met mensen en het onderwijzen in de leer van de zaligheid!

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het wezenlijke onderscheid tussen het ambt van een predikant en van een ouderling is: het ambt van een predikant is een leerambt en is voor het leven. Dan is er een goede opleiding nodig. Van een ouderling is het een tijdelijk ambt en alleen een regeerambt.

Dat in het laatste geval ouderlingen soms lang dienen en hun ambt met zich meebrengt dat ze catechisaties moet geven enz. is vanwege het tekort aan predikanten. Daarom worden allerlei extra ambtsdragersbijeenkomsten gehouden om hen bij te scholen. En hebben ze ook de verantwoordelijkheid zelf zich allerlei benodigde kennis te verwerven.

Maar ouderlingen hebben hun eigen werk en hun gezin. Het ambt kan geen dagtaak zijn. Dus kan er ook maar een beperkte scholing zijn. Daarom hebben ze met de predikanten het gebed van de gemeente nodig om de wijsheid die onmisbaar is te verkrijgen.

Hartelijk gegroet,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

ambtambtsdragerouderling
1 reactie
jslabbekoorn
Al ben ik het wel met ds. Paul eens, toch is het m.i. een nodige zaak dat ouderlingen goed onderlegd zijn. Ze zouden toch minstens een opleiding als bijv. de cursus godsdienstonderwijs moeten hebben. Als ik bijv. 'de Redelijke godsdienst' van Brakel lees over de roeping van een predikant en ouderling, zit daar wezenlijk weinig verschil in. Het blijkt in de praktijk toch anders te gaan.