Jeuk

drs. J. de Jongh-van Hoof / 14 reacties

Vraag

Ruim een half jaar heb ik last van jeuk bij mijn anus. Vooral 's avonds als ik wil gaan slapen. Ik heb een keer een tablet voor wormpjes genomen, na twee weken de tweede. Als het aanhield moest je het na twee weken nog eens doen. Dat heb ik gedaan, maar de jeuk blijft. Ik wil niet zomaar naar de dokter voor zo'n genant onderzoek, met grote kans dat het niets is en de dokter het 'de tijd' geeft. Wat kan ik nu het beste doen? Hoe kan ik zelf zien of ik aambeien zou hebben? Ik las over Sperti aambeienzalf. Kan ik dit ook innemen met de slogan "baat het niet dan schaadt het niet?"

Antwoord

Jeuk bij de anus kan onder andere door:

- Wormpjes
- Aambeien
- Anale scheurtjes
- Smetplekken
- Eczeem
- En sommige seksueel  overdraagbare aandoeningen

Wil je weten wat er aan de hand is, is een bezoek aan je huisarts aangewezen. Het is geen vreemde klacht voor een huisarts.

Meer info kan je vinden bij nhg.org -> patientenbrieven/patientenfolders

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

anusjeuk
14 reacties
Daniel
Drs. J. de Jongh-van Hoof (waarom heten deskundigen niet gewoon Miep of Klaas? dan hoef je die lange namen niet te onthouden) heeft gelijk. Ze geeft alle mogelijkheden aan en vragensteller moet naar de huisarts.

Een genant onderzoek bij een (huis)arts bestaat niet beste vragensteller, als je dus iets aan je anus, vagina of pielemuis hebt dan is het genant. Ja, dat komt dicht in de buurt van sex en dat is vies of genant zoals jij het noemt.
Nu heb ik nog nooit iets gehad aan mijn anus of pielemuis, als mijn teckel last heeft van zijn anus (sleetje rijden) dan ga ik als een speer met hem naar de dierenarts.
Maar ik kan het me goed voorstellen dat je daar moeite mee hebt, ik reageer ook makkelijk vanaf de zijlijn.

Doe ik wel vaker in mijn reacties, reageren omdat ik denk het beter te weten, terwijl ik helemaal geen deskundige ben.
Maar gelukkig ben ik de enige niet op dit forum en dat is het mooie van refoweb, iedereen mag zijn bescheiden mening leveren.
Catherine
Vraagsteller heeft tabletten tegen wormpjes ingenomen, hoe kom je daar dan aan, gewoon vrij te koop bij drogist? Lijkt me toch niet. En moeten die wormpjes niet eerst geconstateerd worden? Volgens mij is dit ook meer een kwaal die bij kinderen voorkomt (door spelen in de zandbak). Maar ik denk dat velen hier niet graag mee naar de h.a. gaan. Ik kan het me voorstellen.
Daniel: een teckel heeft nu eenmaal geen schaamtegevoel ;-)
intro
@Catherine: anti-wormtabletten zijn inderdaad gewoon te koop, zowel bij de apotheek als bij een drogist. Mebendazol heet het. Geschikt voor zowel kinderen als volwassenen.
Daniel
@Catherine, ik moet je nu even streng toespreken, mijn teckel heeft wel schaamtegevoel, als hij moet poepen kijkt hij een beetje wanhopig om zich heen en dan kijk ik ook de andere kant uit om het hem niet te moeilijk te maken.
sydneylover
@Daniel,

Dat doen honden als je ze laat poepen in het openbaar maar niet op het hondentoilet. Probeer het maar eens op het hondentoilet en je hebt ineens een dolblij kijkende poepende teckel.
machiels
Het niveau van deze discussie daalt hard!

Ga toch gewoon nar de huisarts, die is wel ergere dingen gewend. Ik zou weleens willen weten wanneer vragensteller WEL naar de huisarts gaat!
Daniel
@machiels. u heeft helemaal gelijk echter alle reageerders hebben ook zo gerearageerd.
Ze zijn het helemaal met u eens.
En je mag toch ook wel lachen om een refo opgevoede teckel, hij loopt de hele dag in het zwart, blaft alleen tegen postbezorgers en jehova' getuigen, verder doet hij geen mens kwaad.
Onze dominee moet om hem lachen, ook wel een beetjen omdat zijn kinderen zo gek met die (Guust) teckel zijn.
Daniel
gereargeerd moet het zijn......,

@pmpelmoen schreef eens wat zou je doen als je moest kiezen tussen de teckel en je vrouw.......goede vraag...., maar toen dacht ik als ik moet kiezen tussen mijn geliefde vrouw en God?
Dat is een andere vraag dan jeuk aan je anus.

En dan weet ik het niet meer, mijn vrouw bestaat, ik zie haar elke dag en we hebben het goed.
God bestaat ook, hoop ik, maar ik zie Hem niet elke dag.
Daniel
gereageerd ..........dommer als ik zijn er niet......
Wilma
Nou nee, INnemen zou ik zeker niet doen met zalf...
boulanger
@Daniel: waarom schrijf jij dat je niet meer mag reageren van de redactie?
Volgens mij alleen maar om te horen dat iedereen je zo gaat missen, of niet soms? ;-)
Daniel
@boulanger.......ik kreeg een mail van de redactie dat ik niet meer mocht reageren. Daar heb ik op gereageerd en na een mailwisseling en mijn verontschuldigingen te hebben aangeboden mocht het weer.
Daar was en ben ik heel blij mee, ik vind het fijn op refoweb.

En als mensen mij missen betekent dat in iedere geval dat ik een bijdrage lever net zoals jij en alle anderen.
Misschien niet de meest verstandigste bijdrage, maar wel een bijdrage. Dan heb ik het over mijn bijdrage, niet over de jouwe, die is altijd de moeite waard. Soms kleun ik er naast en soms niet nou en......

Natuurlijk vind ik het fijn als mensen mijn bijdrage kunnen waarderen, ik ben ook maar een gewoon mens.
Bij alle reacties heb ik een beeld van degene die reageren en dat is best wel leuk, donald, Christine, boulanger, sydneylover etc etc. het is zo fijn om alle reacties te lezen.
Refoweb kan ook besluiten om de vragen alleen te laten beantwoorden en de reacties weg te laten.
Dat kan. Maar is het dan nog zo mooi?
Voor mij zijn alle reacties meer dan de moeite waard.
ajk
@catherine : wormpjes is niet iets wat alleen bij kinderen voorkomt, volwassenen kunnen er ook last van krijgen als ze bv vaak met grond ed in aanraking komenof met rauwe producten zoals rauwe melk.

om even terug te komen op de vraag mbt de jeuk : zijn het geen haartjes die de jeuk veroorzaken ?
de haren die in die buurt voorkomen zijn over het algemeen vrij stuk en kunnen behoorlijk prikken.
heb ook eens erge jeuk gehad en de oorzaak waren prikkende haartjes, weggeknipt en het was over.
boulanger
@Daniel: grappig dat jij dat ook hebt, dat je bij iedereen een bepaald beeld hebt. Ik heb dat ook. Al blijf je anoniem bepaalde mensen die vaak reageren ga je toch kennen op den duur! ( en waarderen). Ik ben de laatste tijd niet meer zo actief op refoweb, vind de vragen niet altijd even interessant meer. Maar nu zijn we volgens mij iets aan het doen wat hier niet thuishoort...dus ik stop maar snel.

Toch nog even iets voor de vraagsteller: ga gewoon naar een huisarts, die heeft al zoveel blote konten gezien dat hij (of zij) daar echt niet meer van opkijkt! Succes ermee