Aankijken tegen IVF

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Aan dhr. Kole. Ik vond een antwoord van u aan iemand die u ooit eens een vraag heeft gesteld over IVF en dopen in de Ger. Gem. Kunt u ook iets vertellen hoe de Ger. Gem. aankijkt tegen IVF (uiteraard bedoel ik IVF binnen de bijbelse criteria)? Maar grijp je dan niet alsnog in omdat je dan de bevruchting losmaakt van de eenwording? Of mag ik dit anders zien? Mogen we het toch als een middel zien?

Antwoord

Op uw vraag wat de visie is van de Gereformeerde Gemeenten op de IVF-methode in verband met ongewilde kinderloosheid in het huwelijk, wijs ik u op twee publicaties over o.a. dit vraagstuk:

a. Een notitie van Commissie Generale Synode: Ethisch Methodische Notities 1989.
b. Ethische handreiking voor ambtsdragers. Deel 1. Hoofdstuk 5: Ongewilde kinderloosheid in het huwelijk.

Informatie: Kerkelijk Bureau Gereformeerde Gemeente in Woerden (0348-49900).

Ik geef alleen de conclusie door als men al overgaat tot IVF moet er aan de volgende absolute voorwaarden voldaan zijn:

a. De embryo's moeten afkomstig zijn van de met elkaar gehuwde man en vrouw;
b. De echte moeder moet de zwangerschap dragen;
c. Alle embryo's moeten worden ingeplant;
d. De inplanting moet zo spoedig mogelijk na de bevruchting plaatsvinden.

Maar dan zijn er verschillen tussen de standpunten van prof.Velema en prof.Douma en wat is dan het meest Bijbels verantwoord?

Lees de genoemde publicaties en spreek daarna alles met mensen die kennis van zaken hebben en zich naar de heilzame geboden van God richten.

Wijsheid van God toegewenst.

Drs. A. A. Kole

Lees meer artikelen over:

embryoisci en ivf