Opa geopereerd aan blaaskanker

Kand. G.A. van Ginkel / 2 reacties

Vraag

Ik maak mij zorgen over mijn opa. Hij is pas geopereerd aan blaaskanker en hij voelt zich als man onteerd. Hij zegt dat hij zijn belofte aan God en oma verbroken heeft, omdat zoveel mensen zijn geslachtsdelen gezien en aangeraakt hebben. Opa zegt dat duidelijk in de Bijbel staat dat je je geslachtsdelen niet mag laten zien, alleen aan je eigen vrouw. Natuurlijk is opa blij en dankbaar dat hij nu kankervrij is, maar hij is ook bang. Wat kan ik tegen opa zeggen om hem op te beuren.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is verdrietig voor opa dat hij zo meent te moeten denken. Opa hoeft maar een ding in te zien: hij zou onder normale omstandigheden -ware hij niet ziek geweest- zijn geslachtsdelen nooit aan wie dan ook, behalve aan oma, getoond hebben. Hier is geen sprake van eigen vrije wil, maar van overmacht. De HEERE is niet tegen medische behandeling, in biddend opzien tot Hem gevraagd en ontvangen. En oma stemde ook geheel in met de behandeling. Het alternatief was immers een voortgaande kwaal!

Maar het is vooralsnog moeilijk voor opa te verwerken, dat zovelen hem zagen en aan hem zaten. Hij mag dat moeilijk vinden, maar behoeft zich geenszins schuldig te voelen. Mogelijk zal opa het ook spoedig zo zien. De verwerking van de dingen heeft ook wat tijd nodig.

Hoor opa’s verhaal aan. Desnoods tien keer. Toon begrip en wijs hem op de situatie van overmacht. Geef aan dat je blij bent dat opa wat mag herstellen! Bid om Gods nabijheid voor opa. En dank de HEERE!

Kand. G. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.

Tags in dit artikel:

kankerpenis
2 reacties
AHHK76
Als jouw opa inderdaad een echte gelofte heeft gedaan om zijn geslachtsdelen nooit aan iemand anders te laten zien....?! Dan zal hij God en jouw oma om vergeving moeten vragen. Het is Bijbels dat je een gelofte die je doet ook moet "betalen". Daarom wordt er in de Bijbel ook gewaarschuwd dat je niet zomaar een gelofte moet doen.
Toch denk ik dat het een grotere zonde was geweest de kanker te laten voortwoekeren, dan zijn gelofte te breken... Als opa dan zijn schuld belijdt, zullen oma en God deze willen vergeven. (1 Joh. 1 :9)
Als opa nooit een echte gelofte heeft gedaan, dan hoeft opa zich ook niet schuldig te voelen en ook geen vergeving te vragen. Natuurlijk is het niet Gods bedoeling dat wij onze geslachtsdelen aan anderen laten zien, maar het gaat erom, waarom wij het doen...?!
De Heere Jezus hing ook naakt aan het kruis, toch deed Hij daar ook geen zonde mee!
Sterkte en wijsheid toegewenst!
kneusi
wees blij met zo,n opa. waar vind je er zo een nog?jou opa heeft nu heel wat te verwerken. ik had ook zo'n opa .stil bij gaan zitten en begrip tonen.groet aan opa