Eerst verlangen, dan verliefdheid

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Toen ik mijn huidige vriendin ontmoette, was er totaal geen verlangen naar elkaar. We wisten elkaars naam en dat was het. Maar na een tijdje gingen we vaker met elkaar om, en langer, en toen vond ik haar wel lief en leuk. Maar ik las in een antwoord van u, dat er eerst verlangen is, en dan verliefdheid. Maar is dat verlangen ook een seksueel verlangen? Want ik had eigenlijk het idee dat ik niet echt superverliefd was, maar haar wel ontzettend leuk vond, qua karakter, enz, en er MISSCHIEN meer verlangen uitging naar seks dan om bij iemand te zijn (dat weet ik niet precies). Ik ga nog steeds met haar en vind haar nog steeds heel erg leuk.

Maar zou het verlangen naar seks ook iets te maken kunnen hebben met verliefdheid? Of staat er los van? Of zou eigenlijk het verlangen naar een partner, waar je alles mee kan delen, belangrijker zijn dan seks voor een goed huwelijk. Klinkt beetje raar, maar ik bedoel: als het start als verlangen naar seks en overgaat in verlangen naar bij elkaar zijn i.p.v. eerst verlangen bij elkaar te zijn en dan verlangen naar seks?

Antwoord

Best wel een beetje ingewikkelde vraag. In eerdere antwoorden schreef ik dat een verliefdheid niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar dat daar iets aan vooraf gaat, namelijk een soort van eenzaamheidsgevoel. In de tienerjaren ga je immers merken dat je alleen toch niet compleet bent. Je gaat je alleen voelen, misschien zelfs wel wat eenzaam. Net zoals Adam dat had in  Genesis 2 vers 20: “maar voor de mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware”. In de tienerjaren vinden er drie ontwikkelingen plaats: van meisje word je vrouw en van jongen word je man, zowel lichamelijk als geestelijk en je gaat merken dat je zelf ook te maken krijgt met seksuele verlangens en gevoelens. Daar komt dat eenzaamheidsgevoel dus nog eens bij en dat alles maakt bij elkaar dat je gaat verlangen naar het krijgen van een relatie met iemand van het andere geslacht (homoseksualiteit even buiten beschouwing latend). En zo ga je bewust of onbewust toch om je heen kijken, ga je op zoek. En zo kan het gebeuren dat je iemand ontmoet, dat je die persoon heel aardig gaat vinden en dat je dan merkt dat je verliefd bent geworden.

Dus er is niet eerst de ontmoeting, dan het verlangen en dan de verliefdheid. Neen, eerst is er het verlangen, dan de ontmoeting en zo kan er een verliefdheid op volgen. Dus als ik schrijf over het feit dat er eerst verlangen is en dan pas verliefdheid, dan bedoel ik dus dat er eerst in z’n algemeenheid een verlangen ontstaat na een levenspartner en dat je vervolgens om je heen gaat kijken. En dat je dan iemand tegen kunt komen die je erg aardig gaat vinden, tot wie je je aangetrokken voelt en zo kan er dan vervolgens een verliefdheid ontstaan en een verkering op volgen. En natuurlijk spelen seksuele verlangens daar ook een rol bij, maar zeker niet alleen. Het is een combinatie van je aangetrokken voelen tot iemand, je veilig willen voelen bij iemand, samen dingen willen delen en er is ook dat seksuele verlangen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkeringverliefdheid