Probleem met ex-vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend en ik hebben al enige tijd verkering. Mijn vriend heeft eerder verkering gehad en heeft soms nog steeds gevoelens voor dat meisje. Na verloop van tijd kreeg ze spijt van haar beslissing en wilde hem terug. Toch heeft mijn vriend voor mij gekozen. Probleem is dat de ex-vriendin nog steeds aantrekkingskracht op hem uitoefent. We komen haar soms tegen en dan ontstaat er spanning in onze relatie. Ook denkt hij nog veel aan haar en probeert zij zijn aandacht te trekken. Ik heb haar gesproken en ze heeft beloofd afstand te nemen. Omdat ik mijn vriend steeds controleer (omdat ik bang ben dat hij de verleiding niet kan weerstaan) voelt hij zichzelf extra gespannen. Mijn vriend zegt dat hij van mij houdt dat hij voor mij vecht en haar los wil laten. Ik waardeer dat enorm. Toch kan ik niet zo goed dealen met het feit dat hij een ander meisje in mijn omgeving aantrekkelijk vindt, waar zijn hart sneller van gaat kloppen wanneer hij haar ziet. Kan de emotionele band tussen die twee verbroken worden? Zo ja, hoe? Kun je een relatie hebben en tegelijk aantrekkingskracht ervaren van een ex-vriendin, waardoor er tegelijk tegengestelde gevoelens worden opgeroepen? Gaat deze aantrekkingskracht ooit over? Kan mijn vriend nog meer doen, dan alleen ertegen strijden? Of is er geen oplossing voor en kan onze relatie beter stop gezet worden? (wat ik niet wil, omdat ik zo veel van hem houd, ook al is het misschien beter).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je schrijft een lang en helder verhaal. Over een moeilijke relatie van jou met je vriend en over zijn eerdere vriendin die voortdurend in de belangstelling staat. Hij zegt voor jou te kiezen: je wilt natuurlijk niets liever! Maar toch is het moeilijk voor hem om zijn eerdere relatie te vergeten en moeilijk voor jullie beiden om haar níét te ontmoeten.

Jíj hebt onlangs aan háár gevraagd of zij een beetje afstand in acht wil nemen, in de hoop dat ze dat ook daadwerkelijk doet. Nu is er een tijdje voorbijgegaan tussen jouw vraag en mijn antwoord, dus waarschijnlijk heb je er wel wat zicht op gekregen hoe het nu met dat andere meisje gaat. Of die afstand er daadwerkelijk is. Of die afstand blijvend is. Of het oplevert wat je graag wilt.

Misschien is je zorg dan voorbij, of in ieder geval voor een groot deel. Ik hoop het voor je. Maar lees toch even door, want belangrijker dan haar gedrag vind ik de één na laatste zin van je brief. Ja, ik bedoel die zin die je tussen haakjes hebt gezet! Dat gaat over jou zelf. Dat is de kérn van alles wat je vertelt: het gaat om jóú. Om datgene wat jij zélf wilt!

Van iemand houden is geweldig. Vooral als de relatie wederzijds is en dus in een zekere balans. In jouw geval echter is het maar de vraag of die balans bestaat! Leg je argumenten eens op een denkbeeldige weegschaal. En stel jezelf dan bijvoorbeeld deze vragen: Wat verwacht jij van deze jongeman? Wat is houden van voor jou? Hoe lang blijf je hem controleren, ofwel wanneer kan er (opnieuw) vertrouwen ontstaan?

Als het bewuste meisje nog steeds een belangrijke rol blijft spelen, óók in jouw gedachten, benoem dat. Dat is een zwaarwegend argument, want zij vraagt niet alleen zíjn aandacht, maar ze zit tegelijk en vooral ook jóú in de weg!

Een  'driehoeksverhouding' zoals het nu is houd jij niet vol! Houdt hij niet vol. Houden jullie niet vol. Praat er nog maar eens met je vriend over. Wellicht helpt een time-out hem om zijn eigen gevoelens de baas te worden en geeft het jou wat ruimte om ook ernstig over jezelf na te denken.

Hij kan wel -wat jij noemt- strijden tegen zijn gevoelens, maar daarmee is hij niet klaar. Hij moet zéker weten voor wie hij uiteindelijk kiest. En dáár dan voor gaan. Dus ook 'gewoon' keuzes maken! Liefde is namelijk voor een groot en belangrijk deel keuzes maken. Hoewel dat niet eenvoudig hoeft te zijn, is het wel nodig! Liefde vraagt immers om een open en eerlijke verhouding tussen de beide partners? Daar moet geen ander persoon tussen staan. Daar moet geen controle van de ander voor nodig hoeven zijn! Liefde moet als een (teer) plantje kunnen groeien en niet verstikt worden door opschietend onkruid dat licht, lucht, ruimte en voedsel wegneemt.

Misschien kom je tot de conclusie dat het inderdaad beter is om de relatie stop te zetten. Dat bepaal je zelf. Alleen. Of samen. Heel veel sterkte toegewenst, laat nog maar eens van je horen!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering uit
1 reactie
Daniel
Goed antwoord van Mevrouw Rots-de Weger, helemaal mee eens, fijn om het te lezen.