Onopzettelijke zonden

Ds. J.D. Heikamp / 6 reacties

Vraag

Pasgeleden hadden we het bij een verenigingsavond over onopzettelijke zonden. Het werd mij echter niet duidelijk wat er mee bedoeld werd. Het werd zomaar even aangestipt en er was eigenlijk geen gelegenheid om vragen te stellen, maar het zette mij aan het denken. Wat zijn onopzettelijke zonden? Heeft u daar voorbeelden van? Ik kon me er maar moeilijk een voorstelling bij maken. Waar in de Bijbel wordt er iets gezegd over onopzettelijke zonden? Worden opzettelijke zonden vergeven (er wordt geen vergeving voor gevraagd want men weet er niet van). Hoe kan je erachter komen dat je onopzettelijk zondigt?

Antwoord

Wat zijn onopzettelijke zonden? Een goede zaak om er op een verenigingsavond op terug te komen en deze vragen aan de orde te stellen.Onopzettelijke zonden zijn bijvoorbeeld zondige dromen. Je kunt er niets aan doen dat je een verkeerde droom hebt. Toch hadden Adam en Eva geen verkeerde dromen in het paradijs. Dus zijn het wel de gevolgen van de zonde. En het geldt van alle zonden: de Heere ziet ze niet door de vingers. Dus is er vergeving voor nodig.

Waar in de Bijbel wordt er iets gezegd over onopzettelijke zonden? Paulus heeft het over zijn eertijds, de tijd dat hij leefde buiten Christus: ik wist niet dat het zonde was, broeders. Maar Gods Geest leerde hem: de wet is geestelijk, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.

Hoe kan je erachter komen dat je onopzettelijk zondigt? Door de ontdekking van Gods lieve Geest. In schaamte moet je dan voor de Heere je schuld belijden, met name de zonde die je onopzettelijk hebt gedaan. Die worden onder tranen van berouw voor God beweend en beleden. Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig. Om te mogen delen in het allesreinigende bloed van Christus. De dagelijkse bede mag en moet dan zijn: Heere, bewaar mij voor alle zonden, ook voor onopzettelijke zonden. Er is dan sprake van een eertijds en een nieuw leven in Christus. Een biddend leven geeft een gebonden leven aan de Genadetroon.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

zonde
6 reacties
Catherine
Wordt hier niet mee bedoeld dat als mensen de Bijbel niet kennen, zij zich ook niet bewust zijn van het feit dat ze zondigen ? Ze leven misschien wel netjes, maar dat wij allen de zonde deelachtig zijn, weten ze niet. Dat beseft een mens pas als hij door God stilgezet wordt en Hij laat zien wie wij zijn.
1a2b3c
Num.15: 22-30 staat er iets over: 27 Als nu één persoon zonder opzet gezondigd heeft... 30 Maar de persoon die iets met opgeheven hand doet, van de ingezetenen of van de vreemdelingen, die lastert de HEERE ....

Deut.19:5 bijvoorbeeld iemand die met zijn naaste het bos ingaat om hout te hakken, en hij maakt met zijn hand een zwaai met de bijl om een boom om te hakken, en het ijzer schiet van de steel en treft zijn naaste, zodat die sterft – die zal naar een van die steden vluchten en in leven blijven.

Er is verschil in zondigen zonder opzet, en onwetend zondigen, en met opgeheven hand zondigen.
- Met opgeheven hand zondigen dan weet je dat iets zonde is en je kiest er bewust voor het toch te doen.
- Je kunt ook per ongeluk een zonde doen, zoals in Deut 19:5.
- En er kunnen zonden zijn die je (nog) niet als zonde herkend, die kun je in het algemeen belijden.

Neem bijv. roken, ik geloof dat dat een zonde is, maar vroeger waren er genoeg mensen die daar totaal geen kwaad in zagen.
Als we onze zonden belijden moeten we de zonden die we weten bij naam noemen, en vergeving vragen voor zonden die we in onwetendheid doen en gedaan hebben.
En vragen of God je bekend wil maken met de dingen in je leven die niet zijn naar Zijn wil.

Denk niet aan de zonden uit mijn jeugd of aan mijn overtredingen. Ps.25:7.

-Voor degenen die Gods Woord niet hebben staat in Rom.1 en 2 dat zij zullen geoordeeld worden naar het licht dat ze hadden. Ieder mens heeft een soort kennis van goed en kwaad.
plderoos
Het woord genadetroon staat niet in de bijbel. Wat 1a2b3c zegt wel. Nog een kleine aanvulling: onwetendheid was voor Jezus en Stefanus ook reden om vergeving voor hun belagers te vragen.
adriano313
@plderoos bedoel je nu dat genadetroon niet het zelfde is als troon der genade ?

"Heb 4:16 Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd."
SV= troon der genade; KJ= throne of grace (het klinkt niet als genadetroon als 1 woord maar volgens mij bedoelde Ds. hetzelfde)

@ vragensteller, zonden waarvan je wel of niet bewust bent moeten allebei gereinigd worden door het bloed van Jezus Christus. Door je bewust elke dag te reinigen (je spreekt het bloed van Jezus Christus over jezelf uit) mag je geloven dat je van je zonden gereinigd bent.

Alle vormen van aanklacht dat er uitzonderingen zijn waardoor je niet gereinigd kunt worden zijn een regelrechte leugen(gedachte). Trap er niet in en ga er mee naar het kruis, want dat is de plek waar de prijs is betaald voor alle zonden...

Daarom is de weg open en mag je vrijmoedig toegaan tot de troon van genade...elke dag, uur minuut en seconde...

Belangrijk om te onthouden lijkt mij, is als jij je hart nergens voor openstelt, er ook niets in je hart binnen kan komen (behoed je hart boven alles wat er te bewaren is).
Hiernaast vraagt God ook aan jou:
"Geef mij je hart " (spr23:26) zodat Hij door jou heen kan werken en je geestelijk zal groeien.
plderoos
@ Adriano Nee hoor, helemaal niet. Maar het woord genadetroon hoor ik steeds vaker. Dus ik zie het, net als met termen als historisch geloof en toeleidende weg enzo, alweer aankomen. Dit woord gaat ook weer een leven op zichzelf leiden. En dan is bidden straks geworden dat je je zorgen neerlegt voor de genadetroon, die betekenis krijgt het nu al. Maar je weet net zo goed als ik dat het in die zin in hebreeën niet zo bedoeld wordt, daar gaat het juist om de vrijmoedigheid waarmee je God tegemoet kunt treden. En met deze term gaat die vrijmoedigheid er weer af. Het gebed is niet en afstandelijk neerleggen van je zorgen voor de genadetroon, maar een vrijmoedig gesprek met onze Schepper.
adriano313
@plderoos, ik begrijp ongeveer waarom je het schrijft en dat je de relatie met God onderstreept maar het klinkt kras als je schrijft dat genadetroon niet in de bijbel voorkomt.
De troon van genade is m.i juist de plaats waar de genade heerst en dat is door Jezus Christus te naderen, zoals de hogepriester het verzoendeksel naderde. Dat of beter gezegd Hem mogen we in vrijmoedigheid naderen. Het gaat dus om Jezus als hogepriester als ook de vrijmoedigheid

Verder kan ik niet beoordelen of genadetroon in veel denominaties weer een onbeduidend stopwoord wordt. Ik zou zeggen laat ze het maar veel horen zodat de H.Geest het verder kan uitwerken.

Hierdoor wordt het juist een tegenstelling van eeuwenoude eigenwerken of schuldbeleving.
En als iemand dan van een afstand zijn zorgen bij Zijn voeten gooit...
dan denk ik dat Hij daar op Zijn manier raad mee weet...

Bestemming bereikt... denk je dan ook niet?