Korte affaires

E. (Betsy) Westeneng / 7 reacties

Vraag

Ik ben een 23-jarige jongeman uit een Gereformeerd Vrijgemaakte gemeente. Ik heb zelf nog nooit een lange relatie gehad maar er 'overkomt' mij wel steeds van alles. Meestal gaat het om korte affaires, waarin vooral de seks centraal staat. Ik weet van mezelf dat God dit verafschuwt, maar dat realiseer ik me meestal pas achteraf. Ik ben dan vol spijt en vraag hiervoor dan ook vergeving. Ik houd het dan ook wel weer lang vol om rein te leven. Toch blijven die momenten terugkomen en zijn het relaties die als het ware in een ogenblik gebeuren. Ik word dan verleid en op het moment zelf kan ik maar één ding doen en dat is mijn instinct volgen. Ik ben dan zo vol met emotie dat ik geen tijd heb om de zonde in te zien. Het klinkt als een slecht excuus, maar het is zeker zo. Voorbeeld: Ik ontmoet iemand voor het eerst, kijk haar aan en tien minuten later ben ik intiem met haar. Dit zijn acties waarbij je achteraf denkt: Hoe kon dit überhaupt gebeuren? Het was niet vervelend, maar wel zondig. Ik heb ook niet het idee dat ik een verslaving heb: masturberen vind ik persoonlijk bijvoorbeeld niets en doe ik nooit. Ook kan het goed zijn dat ik maanden geen seks heb en dan een periode heb waarin een affaire als een heuse relatie voelt. Ik ben vroeger al jong in contact gekomen met seksualiteit; hierin heb ik toen weinig liefde ervaren. Hierdoor kan ik deze twee gevoelens van elkaar loskoppelen en seks hebben voor de seks. Klinkt als een 'golden ticket' en als ik niet gelovig was zou dit ook zeker top zijn. Maar ik ben gelovig en probeer hiernaar te leven. Wat kan ik eraan doen om mezelf te beschermen tegen deze aardse lusten? En vooral de onvoorspelbaarheid hiervan.

Antwoord

Je hebt een fors probleem! Hoopvol is, dat je voelt, dat je zo niet door kunt leven. Je bent dus gemotiveerd om er verandering in aan te brengen. Gelet op de ernst van het probleem vraagt het een aanpak, die ingrijpend is! Je zult er namelijk NOOIT zelf alleen uitkomen! Ik adviseer je om iemand van de kerkeraad in vertrouwen te nemen (iemand waarvan jij weet, dat die op een conscentieuze manier er mee om zal gaan). Je geeft VOLLEDIGE openheid van zaken naar hem. En je spreekt met hem af, dat je elke keer, dat je intiem geweest bent, achteraf aan hem meedeelt. Ik adviseer je om -ook als er een periode geen grensoverschrijdend contact is geweest- sowieso met een zekere regelmaat een contact met het kerkeraadslid af te spreken om met hem te delen hoe het gaat, hoe je gedachten geweest zijn op dat gebied en of je momenten gehad hebt waarop het dreigde fout te gaan. Het grip gaan krijgen op het probleem staat of valt met je besluit om volledige openheid te (blijven) geven. Dat vraagt doorzettingsvermogen en uithoudingsvermogen.

De kans is groot, dat nadat je de eerste stappen gezet hebt, je tegen andere dingen gaat aanlopen, bijvoorbeeld moeite om contact te leggen, moeite om moeilijke dingen met de ander te delen, gevoelens van eenzaamheid, enz. Het is goed om dit te bespreken met het kerkeraadslid. Je kunt dan eventueel samen kijken of een hulpverleningstraject nodig zal blijken te zijn.

Je kunt overigens er ook voor kiezen om nu al hulp te vragen bij Eleos, voor een behandeling voor mannen met seksueel grensoverschrijdend gedrag. De voorkeur heeft een groepsbehandeling, waarin je van groepsgenoten steun krijgt maar ook geconfronteerd wordt met je gedrag. Ook deze behandeling vraagt veel discipline van jezelf, je moet er echt gemotiveerd voor zijn wil je resultaat boeken. Doel van de behandeling is het zelf verantwoordelijkheid gaan nemen voor het grensoverschrijdend gedrag en concrete plannen maken om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut/seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

7 reacties
anna30
niets menselijks is ons vreemd....
jouw gedrag, beste vraagsteller, is gedrag dat je in de wereld heel veel en heel frequent tegenkomt. Bij de 'wereldse' jeugd is het vrij 'normaal' om iedere avond een ander schatje te hebben en daar binnen zeer korte tijd intiem mee te zijn.
In de ogen van de wereld heb je dan ook echt geen probleem maar vertoon je normaal gedrag voor een jongere van 23 jaar.
Echter: jij voelt het wel als een probleem. Een groot probleem in jouw relatie met God. Je laat je steeds verleiden door de wereldse lusten en voelt je hierbij erg slecht.
Probeer dit in gebed voor te leggen en vraag of Hij je wil leiden hierin en je wil bewaren voor deze uitspattingen.

Ik zou persoonlijk sneller naar de hulpverlening stappen dan naar een lid van de kerkenraad, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Zij zijn getraind om naar je te luisteren, je andere handvatten en inzichten te bieden.
Aan de andere kant: een lid van de kerkenraad kan je weer heel goed helpen en leiden in je geloof. Je gedrag is immers niet ziekelijk of gestoord in wereldse ogen, maar wel in reformatorische ogen.

Ik hoop dat je snel de juiste weg kunt vinden en wens je daarbij Gods zegen.
Daniel
anna30
de meeste niet reformatorische mensen houden ook niet van sex met iedereen. Dat is geen reformatorische eigenschap die anderen niet zouden hebben.
Het verschil is dat het van reformatorische mensen niet mag en vele anderen dat niet willen.
Is dan het verbod dan zo aantrekkelijk om het te overtreden.
En hoe kom jij aan de wetenschap dat 'wereldse jeugd' iedere avond een ander schatje heeft.
Verkeer je in die kringen?
Hare Majesteit zei het afgelopen zondag goed, een betere wereld begint bij jezelf.
anna30
@Daniel
Ik verkeer inderdaad in die kringen. Niet vrijwillig, maar ik heb 12 neven en nichten die zich op die manier uiten. Vanaf hun 14e is het al raak. En een aantal van hen zijn toch echt reformatorisch opgevoed.
Daarnaast leef ik midden in de wereld, werk ik in de zorg en kom daar heel veel jongeren tegen die die houding hebben.
Ik durf gerust te zeggen dat een groot percentage van de jongeren hier in de grote stad (Amsterdam) dagelijks of wekelijks seks heeft met meerdere partners. Seks om de seks dus.
Daniel
beste anna 30

Ik geloof je, ik heb jaren in de psychiatrie gewerkt (WA hoeve) en weet wel hoe het in onze wereld toe gaat.
Wat ik bedoelde dat er ook veel niet reformatische mensen zijn die keurig leven en niet met iedereen het bed in duiken.
'Wij christenen' zijn zeker geen goed voorbeeld (zie je 12 neven en nichten), laten we eerlijk zijn, ook mensen die niet in God geloven kunnen een goede moraal hebben.
Verder een goed en gezegend 2012.
anna30
Daar heb je gelijk in Daniel. Gelukkig zijn er genoeg reformatorische (en ook niet-refo's) die wel netjes kunnen leven, maar helaas zie ik het te veel om me heen.

Hopelijk kunnen we een goed voorbeeld zijn als christenen!
Gelukkig zijn er ook niet-christenen met een goede levensstijl en ik hoop dat ook daaraan een voorbeeld genomen kan worden.

Bedankt voor de wensen, hetzelfde wens ik ook jou.
drj
Je meent dat je niet masturbeert, maar eigenlijk masturbeer je met het lichaam van de ander.

Hoewel het je niet lekker zit, neem je geen enkele verantwoordelijkheid voor het gebeuren.
Je voert allerlei excuses aan:

- het overkomt je
- je realiseert je pas achteraf dat God dit verafschuwt
- het is niet zo erg omdat je niet verslaafd bent
- je kunt niet anders dan je instinct volgen
- je bent zo vol emotie dat je geen tijd hebt te bedenken dat het zonde is
- je doet het soms maanden niet
- door vroegere ervaringen ben je zo geworden

Je kunt pas veranderen als je jezelf ziet voor wat je bent.
Tenzij iemand je gevangen nam en onder bedreiging gedwongen heeft, ben jij degene die voor de planning en uitvoering verantwoordelijk is.

Ieder van ons kan onder de juiste omstandigheden in zonde vallen. Velen van ons kunnen seks hebben zonder liefde. Maar de meesten zijn in staat zichzelf zo in de hand te houden, dat ze er niet zomaar op los leven.
Je moet dus zorgen dat je het soort omstandigheden vermijdt waarin het hiertoe kan komen.
(geef de duivel geen voet)

Misschien heb je later een familie. Ik vrees dat de meeste vrouwen er GEEN begrip voor hebben, als je zo nu en dan zoiets 'overkomt'. Je hebt er dus alle belang bij te leren zelf de controle en verantwoording voor je eigen daden te leren nemen.
Iedereen heeft zijn zwakte. Maak een plan om jezelf uit de buurt van de verleiding te houden en
te beheersen (in de waarste zin van het woord).
Gods zegen wenst

DrJ

P.S. Boenhoeffer heeft dat heel mooi beschreven in een van zijn gedichten (hieronder met vertaling).
Stationen auf dem Weg zur Freiheit

Zucht
Ziehst du aus, die Freiheit zu suchen, so lerne vor allem
Zucht der Sinne und deiner Seele, dass die Begierden
und deine Glieder dich nicht bald hierhin, bald dorthin führen.
Keusch sei dein Geist und dein Leib, gänzlich dir selbst unterworfen,
und gehorsam, das Ziel zu suchen, das ihm gesetzt ist.
Niemand erfährt das Geheimnis der Freiheit, es sei denn durch Zucht.

Tat
Nicht das Beliebige, sondern das Rechte tun und wagen,
nicht im Möglichen schweben, das Wirkliche tapfer ergreifen,
nicht in der Flucht der Gedanken, allein in der Tat ist die Freiheit.
Tritt aus ängstlichem Zögern heraus in den Sturm des Geschehens,
nur von Gottes Gebot und deinem Glauben getragen,
und die Freiheit wird deinen Geist jauchzend umfangen.

Dietrich Bonhoeffer

Vertaling:

Stadia op de weg naar vrijheid

Tucht (discipline - het tegengestelde van ontucht)

Ga je uit om de vrijheid te zoeken, dan leer vooral,
Tucht van zinnen en ziel, zodat de begeerten
en je ledematen je niet dan hier, dan daarheen voeren.
Zuiver zij je geest en je lijf, volledig jouwzelf onderworpen,
en gehoorzaam, het doel te zoeken dat hem werd gesteld.
Niemand ervaart het geheim van de vrijheid dan door Tucht (discipline).

Daden

Niet wat je wenst maar het juiste doen en wagen.
Niet in mogelijkheden zweven, maar het werkelijke moedig grijpen
Niet in de vlucht der gedachten, alleen in daden is de vrijheid
Treedt uit het angstige aarzelen in de storm van de gebeurtenissen,
Alleen door Gods Gebod en je geloof gedragen,
En de vrijheid zal je geest juichend ontvangen.
drj
laatste woord: ontvangen moet zijn 'omvangen'