Beetje zorgen

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik maak me een beetje zorgen om twee dingen: 1. Als ik een tampon in doe voel ik aan de linkerkant van m'n vagina een soort bal, of verdikking. Het lijkt net alsof dat een deel van een orgaan is wat gewoon heel erg naar beneden gezakt is ofzo. Wat zou dit kunnen zijn? 2. Ik krijg de laatste tijd steeds meer lichaamshaar. Van m'n buik en navel tot zelfs m'n borsten. Ik voel me echt niet vrouwelijk hierdoor en schaam me voor m'n vriend. Stopt die groei vanzelf of? Ik weet dat er allerlei manieren zijn om het weg te laten halen, maar wat is de oorzaak van de groei?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Om maar kort door de bocht te gaan: op jouw eerste vraag kan ik geen duidelijk antwoord geven. Het is mogelijk niets bijzonders maar dat kan ik zonder lichamelijk onderzoek niet voldoende vaststellen.

Bij overmatige lichaamsbeharing (hirsutisme) vind je vaak geen oorzaak. Zoiets kan erfelijk bepaald zijn. Het kan soms te maken hebben met teveel mannelijk hormoon. Je krijgt dan een mannelijk beharingspatroon. Vaak gaat dit gepaard met andere klachten, zoals bijvoorbeeld overgewicht, onregelmatige menstruatie, vettige huid etc. Misschien kun je een dubbele afspraak maken bij jouw huisarts, dan kun je beide klachten bespreken.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

beharinghormonenvagina