Kinderen actief betrekken bij de dienst

dr. G. W. Marchal / 5 reacties

Vraag

Zijn er mogelijkheden (bijvoorbeeld via boekjes) om kinderen van de basisschoolleeftijd actief te betrekken bij de dienst, zodat ze toch op hun manier bezig zijn met de boodschap die de gemeente meekrijgt en hun ouders rustig kunnen luisteren?

Antwoord

De vraag naar de betrokkenheid van kinderen bij de eredienst is en blijft uiterst actueel. Als ik een persoonlijke noot, ook nood, mag delen: de aandacht die kinderen ontvangen in de eredienst is in veel gemeenten omgekeerd evenredig met de ereplaats die zij in het evangelie innemen. Als voorganger weet ik ook dat het heel veel zorg, studie, moeite kost om de dingen zodanig uit te leggen dat ook kinderen het verstaan. Wie de Zaak niet aan kinderen kan uitleggen, doet er goed aan zichzelf af te vragen: hoe zit het met mijn eigen verstaan?

Uit de nood geboren zijn kindernevendiensten ontstaan, dat wil zeggen: de kinderen maken een deel van de eredienst mee, gaan tijdens de preek naar een eigen ruimte waar het gelezen Schriftgedeelte op een verstaanbare wijze wordt verteld en verwerkt (op allerlei wijzen) en komen zo mogelijk weer terug bij het slotgedeelte van de dienst. Voor dit doel verschijnen allerlei handreikingen. Als voorbeeld noem ik -bestemd voor gemeenten die als confessioneel te boek staan- de uitgaven van de stichting "Vertel het maar" (informatie te verkrijgen via het secretariaat, tel. 033-2866312).

Ik veronderstel dat de vraagsteller toch diensten op het oog heeft, die anders verlopen, namelijk dat de kinderen van begin tot eind aanwezig zijn. Ik denk dat het heel moeilijk is om in die zelfde ruimte materiaal aan te reiken dat a. over het gelezen Schriftgedeelte gaat; b. de rust kan bewaren; c. kinderen royaal een half uur kan boeien. Misschien is het wijs om deze vraag ook voor te leggen aan de Hervormd Gereformeerde Jeugd Bond (HGJB), Prins Bernardlaan 1, 3722 AE Bilthoven, tel. 030-2285402; e-mail: info@hgjb.nl

Ds. G. W. Marchal

Lees meer artikelen over:

jeugddienstkerkdienst
5 reacties
sis
Beste vraagsteller, een vraag die ik zelf ook heb. Je ziet wel eens kinderen die een Bijbels leesboekje meehebben in de kerk. Of een ander boekje. Of speelgoed (zo zag ik ooit eens een jongetje met soldaatjes spelen =)). Maar dat lijkt me allemaal niet zo geweldig.
Wat ik ook een keer zag, en dat vond ik zelf wel een goed idee, een papiertje waarop allerlei vragen staan die de kinderen kunnen beantwoorden. Zoals: hoe heet de dominee? Welke psalmen zingen we? Waar is de collecte voor? Welk bijbelgedeelte lezen we? Waar gaat het bijbelgedeelte over? etc. Zelf vrij simpel in elkaar te zetten, en net zo makkelijk/moeilijk te maken als je wilt. En het kind wordt gestimuleerd om te luisteren.
Misschien kun je hier iets mee! Groetjes.
Pol
Wij hebben 2 kinderen van 5 en 7 en die nemen we altijd mee naar de kerk. We geven ze papier en pen en laten ze de dingen tekenen die de dominee verteld. Soms pikken ze heel veel op en verwerken het. De oudste zit nu in groep 3 en die mag woordjes schrijven die de dominee zegt. het zijn dan heel eenvoudige woordjes, maar ze zitten wel stil te luisteren. Ook vragen we uit de kerk waar het over ging. De ene keer weten ze wat kernwoorden, de andere keer niks, maar wij zeggen zelf ook heel eerlijk als de preek moeilijk was.
Swimmie
Ds. Marchal geeft aan dat het moeilijk is kinderen in dezelfde ruimte materiaal te geven enz.
Is dat zo? Bij ons in de gemeente worden de kinderen regelmatig van materiaal voorzien om mee te doen. Vragenlijstjes die door op te letten beantwoordt kunnen worden b.v. Deze lijstjes liggen dan voor op het podium en kunnen voorafgaand aan de preek door de kinderen gehaald worden, incl. pen of potlood. Ja, dat geeft enig geroezemoes enzo, maar is dat zo erg? De voorganger richt zich op dat moment nog meer speciaal tot de kinderen, vraagt ze naar voren om het op te halen, waar ze eventueel speciaal op moeten letten.
De kinderen hebben zo ook meer het gevoel dat 'die man' er ook voor hen is en niet alleen voor de ouderen.
Als we zo graag de kinderen bij de dienst willen betrekken, waarom leggen we ze dan vervolgens weer onze 'grote mensen' regels op?

Vergeet niet dat kinderen voor God o zo belangrijk zijn! Dat hoort in de gemeente, en dus ook in de kerkdiensten, zijn weerslag te hebben.

Veel zegen gewenst!
Wilma
http://www.lcj.nl/webshop/diverse-uitgaven/preek-aantekeningen-boekje-1042.html
Justin
In 2008 waren wij een aantal zondagen in Nieuw Zeeland bij ds Vergunst in de gemeente. Daar was het gebruik van een klein boekje (a6) voor kinderen heel normaal. Er stonden vragen in als 'welke ouderling las er', maar ook vragen over de preek zelf.

Voor jongeren en volwassenen zijn er prekenschetsen, maar er zijn ook mensen die een hele map mee nemen naar kerk. Psalterboek, bijbel en aantekeningenblok. Helpt om actief te luisteren. Ook wordt er in de tussenzang staande gezongen. Zegt dat iets over onze mentaliteit...?

Hoewel het voor die gemeente gewoon is zo de kerkgang vorm te geven, wekte het wel de indruk dat je op die manier meer met de preek bezig bent. Het gevaar voor afdwalen en dagdromen is daar minder groot.

Mijn man neemt hier in nl tegenwoordig ook een schrijfblokje mee en zijn ervaring daarmee is goed. Het helpt om meer met de preek bezig te zijn. Het blijft genade als God in ons hart wil werken. Maar we moeten ook de middelen gebruiken. Een zegen dat we dat krijgen!