Oorproblemen

dr. NN / 1 reactie

Vraag

Ik (24) heb als klein kind vanaf m'n eerste levensjaar veel oorproblemen gehad met ontstekingen etc. Was veel aan de antibiotica. Ik dronk toen ook veel (warme) melk en moest daarmee stoppen, omdat dit de klachten (door bacteriën) alleen maar verergerde. Heb op gegeven moment ook buisjes gekregen. Drink alweer jaren melk, zonder oorproblemen. Na mijn zesde jaar heb ik geen oorproblemen meer gehad. Maar af en toe heb ik een kloppend gevoel in m'n oor (vervelend gevoel)... en vraag me af of dit toch nog niet te maken heeft met mijn klachten van vroeger. En verder ook een vraag of dat kloppende gevoel kan verminderen door geen melk te drinken.

Antwoord

Beste vragensteller,

Kinderen met een koemelkallergie schijnen wat vaker last te hebben van oorontsteking. Voor zover we weten is dat niet het gevolg van de melk zelf, maar van de algemene aanleg tot allergie. Ook het idee dat melk slijmvorming veroorzaakt berust niet op wetenschappelijke gegevens.

Of het kloppen in je oor veroorzaakt wordt door een (lichte) oorontsteking is van afstand niet te beoordelen. Misschien wil de huisarts een keer in je oren kijken in een periode dat je daar last van hebt, dan weet je het zeker.

Kinderen hebben vaker oorontsteking omdat bij hen de buis van Eustachius, die het binnenoor met de neusholte verbindt, nog tamelijk smal is. Als door een verkoudheid, zwemmen, allergie, enz. het slijmvlies van de neus opzwelt, kan het binnenoor niet goed meer belucht worden. Daardoor kan er een onderdruk onstaan, waardoor zich in het binnenoor vocht ophoopt, dat weer een broedplaats kan worden voor bacteriën. Vanaf de leeftijd van 7 jaar is de buis van Eustachius meestal wijd genoeg om geen problemen meer te geven, maar ook bij volwassenen kan door een verkoudheid of allergie de neus zo verstopt zijn, dat de verbinding geblokkeerd is.

Het beste dat je voor je oren kunt doen, is bij elke verkoudheid of neusverstopping met zout water of afslinkende neusdruppels je neus te spoelen, zodat de doorgang zo vrij mogelijk blijft. Stoppen met roken. Ook het kauwen van kauwgom met xylitol zou het aantal oorontstekingen verminderen, zowel door de kauwbeweging als door de licht antibacteriele werking van xylitol.

Met vriendelijke groet,
Dr. NN

Lees meer artikelen over:

melkoren
1 reactie
louis2
Ik herken dit gevoel, ik heb echter wel nog steeds last van mijn oren. Volgens mijn kno arts kwam dit ook daardoor.
Als je wilt, kan ik je via de mail wel uitleg geven over mijn situatie. Wel heb ik ook last van het dichtzitten van mijn oor.