Veel schaamhaar

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik las ergens dat schaamhaar bij jongens naar boven en bij meisjes naar beneden groeit. Is het verontrustend als het schaamhaar bij een jongen ook wat naar onderen groeit en ook aan de bovenbenen zit? Heb ik niet een bepaalde genetische fout in me?

Antwoord

Rond de geslachtsorganen ontstaat in de puberteit het schaamhaar. Bij een jongen groeit dat schaamhaar in een punt naar boven toe, richting navel. Bij een jongen zit het ook op de schaamstreek zelf en groeit het vaak door tot en met de bovenbenen. Zoals jij het beschrijft, is dat helemaal normaal. Mannen hebben trouwens toch veel meer beharing op hun lichaam dan vrouwen, alhoewel de hoeveelheid lichaamsbeharing van man tot man sterk verschilt. Vrouwen hebben ook schaambeharing, maar dan met een rechte lijn aan de bovenkant. Om die reden zegt men ook wel dat het bij de vrouw als in een punt naar beneden groeit.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

beharingmedisch