Verplichtingen bij alimentatie

mr. E. de Vries / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over alimentatie en wat de wet zegt over verplichtingen van beiden kanten. Wanneer de een bijvoorbeeld in Zeeland woont en de ander in Groningen, hoe moet je dan omgaan met de reiskosten? Is dat ieder betalen van de helft? Onze zoon is 27 jaar, was twee jaar getrouwd en had een dochtertje van twee jaar toen zijn vrouw in verwachting bleek te zijn van een andere man. Zij heeft dit bekend en is van onze zoon gescheiden. Ze woont in Overrijssel. Onze zoon is na enkele jaren eveneens opnieuw getrouwd en woont in het Westen van het land. Nu haalt en brengt hij om de week zijn dochtertje. Wij hebben gewezen op het feit dat zijn ex ook haar verantwoordelijkheid heeft en dat ze om de buurt rijden en deze kosten ook samen delen. Zij weigert dit, omdat ze zegt dat zij en haar nieuwe man geen geld hebben om dit te betalen. Onlangs zei een iemand tegen ons dat het hier om een wettelijke regeling gaat en dat reiskosten en tijd gedeeld moeten worden door beide ouders. Is dat zo en welke wegen moeten we dan bewandelen om dit te realiseren?

Antwoord

Ik weet niet of er bij de echtscheiding iets overeengekomen is met betrekking tot kinderalimentatie en of er een omgangsregeling is overeengekomen. In een omgangsregeling wordt onder andere vastgesteld wie de kinderen haalt en brengt en wie de reiskosten betaalt. Wanneer dit niet is geregeld, is het zaak om naar een advocaat te stappen om alsnog een omgangsregeling tot stand te brengen of een bestaande regeling uit te breiden.

Wanneer er wel kinderalimentatie is afgesproken en uw zoon betaalt een bepaald bedrag voor zijn kind, dan zou hij door deze reiskosten teveel alimentatie betalen. Wanneer ex-partners verhuizen en de reiskosten toenemen, dan is dit een reden om de alimentatie te wijzigen. Wijziging van de kinderalimentatie is helaas alleen mogelijk door naar een advocaat te stappen. Deze dient dan een verzoek tot wijziging van de alimentatie in bij de rechter. Of het verzoek wordt geaccepteerd, hangt met name af van de draagkracht van uw zoon en van zijn ex-vrouw.

Het is dus aan te raden om naar een (gespecialiseerde personen- en familierecht) advocaat te gaan. Deze kan meer uitleg verschaffen.

Mr. Evelien de Vries

Lees meer artikelen over:

alimentatieechtscheidingomgangsregeling
3 reacties
Annique
In beginsel worden de reiskosten niet meegenomen in de alimentatie. De alimentatie is echt voor onderhoud van het kind bedoeld. Alleen in bijzondere omstandigheden kan het zijn dat de reiskosten in mindering worden gebracht op de alimentatie. Reiskosten moeten dus in principe apart worden behandeld bij de rechtbank of er moet een afspraak over worden gemaakt in de omgangsregeling/het ouderschapsplan.
Cath1971
Wat vooral heel belangrijk is in dit soort kwesties is, dat gelijk hebben en je recht halen er veel minder toe doen dan zorgen dat het de kinderen goed gaat en dat er geen onnodige ruzies zijn. Als hij dit dus kán betalen, dan zou ik hierover geen extra problemen maken. Het is niet erg als de een, vanuit liefde voor de kinderen, meer betaalt dan wellicht wettelijk noodzakelijk is. Het is beslist geen gang naar de rechter waard, dit kun je zelf oplossen door de wijste te zijn.
dominerik
Uw zoon is ruimschoots volwassen; laat hem dit zelf uitzoeken.