Sinterklaas spelen

Ds. J. van het Goor / 22 reacties

Vraag

Ik ben lid van een rechtse bondsgemeente. Ik werk in een openbare instelling voor verstandelijk gehandicapten in een dorpje dicht in de buurt. Nu wil men op m'n werk dat ik Sinterklaas speel. Maar ik weet niet of dit verantwoord is ten opzichte van de gemeente en wat het Woord van God zegt. Kunt u hier een helder antwoord op geven?

Antwoord

Ja, wat doe je met zo’n verzoek…? Rechtse bondsgemeente en openbare instelling, het lijkt wat moeilijk te combineren. Maar misschien is het wel een prachtcombinatie, want in een openbare instelling heb je ook volop gelegenheid om getuige van Christus te zijn; maar hoe doe je dat…? Misschien is de situatie van nu wel een gelegenheid. Nee, ik bedoel niet dat je getuige bent als je nee zegt tegen het Sinterklaas-spel. Maar dat je wel duidelijk maakt waarom je er zoveel moeite mee hebt.

Op zich is er met het sinterklaasfeest niets mis. Nuchterheid gebiedt ons te zeggen, dat het alleen commercie, commercie en nog een commercie is!! (Al wil ik wel graag kwijt, dat het qua cadeaus gekkenwerk is, vaak ten koste van de hulp aan mensen in nood.) Soms is het gewoon leuk als je er in familiekring iets aardigs van maakt met kleinigheden en een groot gedicht, waarin je elkaar eens lekker op de korrel neemt. En het pak, ach daar zie ik ook niet zoveel moeite in, hoe rooms het ook van origine is. Ik heb veel meer en ook onoverkomelijke moeite met het feit dat de ‘goedheiligman’ alles weet en alles in z’n grote boek geschreven staat. En dat gegeven moet zeer wellicht in de instelling waar je werkt (openbaar=niet christelijk) zo blijven.

Ik zou er behoefte aan hebben om Sinterklaas te ont-mytologiseren, dus van de mythe ontdoen. Dus niet de Sint die alles weet, maar Sint is een gewone man die een pak aan heeft en een baard aangeplakt en die heeft gehoord van de juf of etc… Maar, nogmaals, omdat dit wellicht onmogelijk is vanwege het feit dat de Sint als alwetende voort moet leven, kun je niet verder komen dan eerlijk zeggen wie voor jou de Alwetende is, Die groot is van ontferming en genade, onze HEERE, de Vader van Jezus Christus.

Wat de Bijbel ervan zegt? Misschien komt het wel dicht bij het eerste gebod: U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

Als het mij te doen stond, zou ik op genoemde wijze niet kunnen meespelen voor Sinterklaas, hoewel ik met het gezellige avondje geen moeite heb. Ik wens je vreugde bij je werk als getuige van Christus.

Hartelijke groet,

Ds. J. van het Goor

Lees meer artikelen over:

Sinterklaas
22 reacties
Cloudsadmirer
Je moet dan ook nooit tegen je kinderen liegen. Ook niet over sinterklaas. Pakjesavond vieren is ook heel leuk zonder kinderen in sinterklaas te laten geloven.

"Heb jij ooit een witte Piet gezien en een zwarte Sint?"

Zolang ze zich schminken is het dan geen probleem ;)
tamara72
@ahhk76
Helemaal mee eens mooi gedicht.