Vriend zonder leven met God

Ds. N. den Ouden / 1 reactie

Vraag

Sommige dingen in het leven zijn best moeilijk of lastig. In niet alles kun je letterlijk een antwoord krijgen van God. Daarom stel ik deze vraag hier. Ik heb een goede vriend ontmoet die christelijk is, denkt en gelooft. Hij gaat niet naar de kerk en leest niet uit de Bijbel. Zeven jaar geleden heeft hij hier mee gebroken. Ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan en hoe ik hem kan overtuigen dat een leven met Bijbellezen en kerkgang veel meer waarde heeft. Hij vindt alles wat ik doe oké en denkt er niet verder over na. Waarschijnlijk zal dit altijd in de weg blijven staan tussen ons en dat we daardoor nooit echt aan een relatie kunnen beginnen, terwijl ik wel van hem hou en een leven met hem zie zitten. Ik weet niet hoe ik verder moet. En het liefst wil ik hem overtuigen dat een leven met God zoveel meerwaarde heeft. Maar momenteel ben ik niet zo sterk in mijn geloof en wankel ik menig keer. Kan ik hier een eenvoudig en eerlijk antwoord op krijgen?

Antwoord

Het samen één zijn in de geestelijke dingen is één van de belangrijke fundamenten onder een christelijk huwelijk. Wat een zee van ellende kan er ervaren worden, als man en vrouw elkaar op geestelijk gebied niet begrijpen en verschillende wegen gaan. Ook in de opvoeding van de kinderen kan dat tot grote spanningen leiden. Ik heb al vaker gemerkt dat mensen denken: We maken goede afspraken en dat moet een huwelijk toch kunnen, ook al denken we verschillend. De praktijk blijkt dat toch veel moeilijker te zijn dan gedacht. Soms denken mensen: Als we maar eenmaal getrouwd zijn, dan zal ik die ander wel winnen voor Gods Woord. In het ergste geval gingen echter na verloop van tijd geen van beiden meer naar de kerk… Te meer nog daar je zelf zegt dat je niet sterk bent in het geloof en menig keer wankelt, zou ik deze relatie zeker niet doorzetten, voordat je tot meer geestelijk eenheid gekomen bent. Laat dat je hartelijk gebed zijn. Probeer positief te spreken over de Heere en zijn dienst. Maar zolang je niet merkt dat er innerlijk iets verandert, zou ik geen relatie met hem beginnen. Heel veel sterkte in alles!

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovigeverkering
1 reactie
gabrielle777
Het enige wat je kan doen, is tot God bidden! Ookal heb je soms het gevoel dat God niet naar je luisterd, hij staat altijd naast je en luisterd naar alles wat je zegt en waar je om bid.
Zelf kun jij niks aan je man veranderen, dat moet God doen. Als je tot hem bid, zal hij mogelijkheden geven, waardoor je vriend beetje bij beetje verandert. (waarschijnlijk merk je dat niet direct) vaak is het heel moeilijk om er in te geloven dat God dat ook echt gaat doen. Het gaat ook niet zo gemakkelijk. God stelt je eerst op de proef en het kan dan best moeilijk worden voor je. Maar weet dat God het allerbeste met je voorheeft. En dat als je ''volhard'' hij je zal belonen. `
Het kan ook zijn dat het niet Gods bedoeling is om je vriend te bekeren. Dan moet je je daar bij neerleggen.
Door zelf goed te leven en te laten zien dat jij onzettend gelukkig wordt van je geloof, kan hij dat misschien aan jou zien! Dat kan hem doen afvragen: waarom is ze steeds zo blij, ik wil dat ook!
Als het goed is geeft je geloof je naderhand altijd blijdschap. een geloof moet niet een trieste gebeurtenis zijn, waar jij zelf ook niet blij van wordt.
Als je verzoekingen krijgt lijkt het heel moeilijk, maar als je volhard, zal je eenmaal volkomen overwinning krijgen over het punt waar jij mee zit.
dan komt het ook niet meer terug..
Wat ik zou doen, is bidden tot God en het in zijn handen leggen. Maak je er geen zorgen over. God heeft een plan met hem en weet wat het beste is voor jou en voor hem!
Geef het aan God over..

Heel veel succes ermee