Emigreren naar de VS

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Omdat mijn man en ik erover denken om te emigreren naar de VS, zijn we eigenlijk op zoek naar iemand die ons informatie kan geven over kerken en scholen. Op internet kan je een heleboel vinden, maar over (verschillende) kerken is lastig. Graag zouden we weten welke kerk het best bij ons past en waar we eens zouden moeten gaan kijken. Wat zijn de verschillen met Nederland?

Antwoord

U vraagt mijn mening. Er zijn verschillende plaatsen in de VS waar een gezin afkomstig uit de reformatorische kerken in Nederland zich thuis zouden voelen. Ik woon zelf (nog) in Canada. In zuid Ontario en in de omgeving van Hamilton, Dundas, Norwich, zijn kerken waar men zich goed kan thuis voelen, maar de vraag heeft betrekking op de VS.

Dan zou ik denken aan de omgeving van Grand Rapids en Kalamazoo beide in Michigan. Wanneer het over de oostkust gaat dan zou ik toch aanraden de staat New Jersey te kiezen, bij de plaatsen Franklin Lakes en Pompton Plains. Aangaande de westkust, dan zal men zich moeten schikken in een van de Amerikaanse kerken, te denken valt aan de Reformed Presbyterian Church of North America, maar al gauw ziet men toch ook wel verschillen met de Nederlandse reformatorische kerken, die wel niet onschriftuurlijk hoeven te zijn maar toch wel een zekere gewenning en aanpassing vereisen en soms ook een zekere oppervlakkigheid bevorderen. Daarnaast zijn er ook verschillende Reformed Baptist churches, die wel tot op zekere hoogte de reformatorische leer aanhangen, maar die weer voorstanders zijn van uitsluitend volwassendoop en soms een afwijkende opvatting hebben over de toe-eigening des heils en het verbond.

In de plaatsen die ik genoemd heb zijn reformatorische kerken en scholen aanwezig. Daarnaast is het ook goed te beseffen dat de Amerikaanse cultuur verder bij de Nederlandse cultuur afstaat dan de Canadese, en dat geldt met name voor het kerkelijke leven.

Ik hoop de vraag enigszins beantwoord te hebben.

Ds. G. R. Procee

Lees meer artikelen over:

CanadaemigrerenVerenigde Staten
1 reactie
sydneylover
Ben ik de enige die dit antwoord nogal normatief vind? Wat moet de vraagstelster in vredesnaam met dit (nogal reformatorisch getinte) antwoord?

Ik heb zelf een tijd in o.m. Australie gewoond en gekerkt. Inderdaad zijn er verschillen te noemen, maar toets het vooral op de Bijbelse boodschap van zonde en genade, of die in de prediking helder klinkt.
Daar kom je eigenlijk alleen achter als je het zelf hebt ervaren. In ons geval zijn wij in Sydney uitgekomen bij een vergelijkbare Presbyterian gemeente, maar ook in de US zijn er net zoveel presbyterian 'smaken' als er bij ons kerkgenootschappen zijn die het woord 'gereformeerd' in zich hebben.
Wel is het inderdaad zo dat de cultuur in de US nogal verschilt. Dat heb ik al vaak gehoord en in mijn eigen contacten met mensen uit de US ook gemerkt. Over het algemeen zijn mensen erg vriendelijk en hartelijk, ook in een kerkelijke gemeente, maar blijven contacten op afstand. Dat zijn wij in Nederland beslist niet gewend.
Illustratief is wat een oud-collega die 2 jaar in de US heeft gewoond en die ik vorige week sprak vertelde: hij was lid van een kerkelijke gemeente, werd op een zondag uitgenodigd bij iemand thuis, inclusief lunch, goed gesprek enzovoorts. De volgende zondag komt hij in de kerk en exact dezelfde persoon komt bij hem met de vraag: 'Is this your first time in our congregation?'