Onecht kind

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een onecht kind, een vondeling om precies te zijn, en door het verwisselen van twee kinderen kwam ik terecht in het (christelijke) gezin waar ik nu in opgegroeid ben. In dat gezin ben ik de zoon van een broer en een zus. Dit is alleen door mijn stiefvader gezegd. Ik heb een keer geprobeerd het met een ouderling/godsdienstleraar te bespreken, maar dat mislukte. Verder heb ik het altijd verzwegen. Op 14-jarige leeftijd zocht mijn biologische vader contact met mij (telefonisch), maar dat heb ik afgeketst. Ik wilde niet nog meer variabelen in mijn leven en bovendien is er geschreven: Wie vader of moeder liefheeft boven Mij... Maar nu loop ik nog wel steeds met twee geheimen rond: Mijn werkelijke afkomst en mijn afkomst uit het gezin waar ik in opgegroeid ben. Ik wil uiteindelijk wel eens van die geheimen af. Hoe pak ik dat het beste aan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste…,

Eerlijk gezegd vind ik dit een heel vreemd verhaal, te bizar om waar te zijn. Ik heb dan ook de neiging om twee reacties te geven; één om aan te geven waar het bizarre in schuilt, en één wat je zou moeten doen als dit verhaal wel waar is. Dat doe ik dan ook maar.

1. Als het waar is dat je een vondeling bent, dan word je niet zo gemakkelijk verwisseld met een ander kind. Vondelingen zijn er nu eenmaal niet in bosjes (gelukkig maar!) en bij een vondeling wordt alles in het werk gesteld om de biologische ouder(s) op te zoeken. Dus de combinatie van een vondeling zijn en dan toch verwisseld worden met een ander kind is wel heel merkwaardig.

Ten tweede de verwisseling op zichzelf. Die is blijkbaar bekend anders zou je biologische vader je niet opbellen. Dan is het toch op z’n minst vreemd te noemen dat die verwisseling in stand gehouden wordt? Daar kan ik mij helemaal niets bij voorstellen.

Vervolgens vertel je dat je een kind bent van een broer en een zus. Dat heeft je stiefvader je verteld. Daar zijn ook twee dingen merkwaardig aan: als jij zonder dat het opgemerkt zou zijn als kind verwisseld zou zijn, dan zou voor jou je stiefvader een vader zijn, maar blijkbaar is dat niet zo. En die broer en zus waar jij uit voortgekomen zou zijn… Zijn dat ook kinderen van je stiefvader of ben je als pleegkind in dat gezin terecht gekomen omdat je voortgekomen bent uit een broer en een zus? Dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Maar als ik je op één na laatste zin lees, moet ik concluderen dat je beweert dat er een geheim bestaat in je gezin van herkomst, namelijk dat jij voortkomt uit een broer en zus… Zijn dat dan tegelijk je stiefbroer en zus als wel je ouders?

Al met al: ik krijg het niet kloppend. De bouwsteentjes van je verhaal passen niet. Maar misschien komt dat doordat je nog bepaalde dingen hebt weggelaten. Dat weet ik niet. Maar zoals je het nu geformuleerd hebt, kan het volgens mij niet waar zijn zoals ik het lees. Misschien zie ik iets over het hoofd, dat zou natuurlijk kunnen en ik ben er absoluut van overtuigd dat er bizarre dingen gebeuren in het leven maar de bouwsteentjes die je aanlevert, zijn voor mij niet tot een logisch huis te bouwen.

2. Als het verhaal in principe wel waar is (en laat het dan maar helemaal bij mij dat ik het niet kloppend krijg – gebrek aan mijn begrip), ga dan alsjeblieft niet zelf er in je eentje mee aan de slag, want daar is het verhaal veel te groot voor. Zoek een hulpverleningsorganisatie en ga daar om wijsheid en begeleiding vragen. Natuurlijk moet je van die geheimen af. Een website die ik je wat dit betreft kan aanraden is www.ikzoekchristelijkehulp.nl

Ik hoop dat het wel zal gaan en wens je het allerbeste!

Drs. Els J. van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

afkomstgeheimstiefouder