Ander beroep

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 2 reacties

Vraag

Ik ben een man van 40 jaar en ik werk in de commerciële sector. Dit geeft mij geen voldoening meer. Ik wil een ander beroep gaan uitoefenen, maar ik weet niet wat. Heeft u richtlijnen waarbinnen ik kan denken en dit kan realiseren? Ik ben er een beetje in vastgelopen. Mijn huidige functie is gestopt doordat dit een tijdelijk contract was. Het was net een nieuwe baan. Gelukkig heb ik wel tijdelijk werk zodat ik niet in de ww terecht ben gekomen, maar ik heb geen idee wat ik nu wil en welke kant ik moet uitdenken. Hoe kan ik hier handvatten bij vinden die mij meer structuur bieden om tot een goede oplossing te komen? Er zijn wel bureaus voor, maar daar hangt vaak een duur prijskaartje aan. Zijn er andere mogelijkheden?

Antwoord

U geeft in uw vraag aan dat u werkzaam bent in de commerciele sector, maar dat dit u geen voldoening meer geeft. U wilt een ander beroep gaan uitoefenen, maar u weet niet welk beroep. Zoals u zelf in uw vraag al aangeeft, zijn er loopbaanadviesbureaus die hiervoor handvatten bieden. Deze bureaus bieden uitgebreide trajecten aan, maar kunnen ook korte (goedkopere) trajecten aangaan. U zou wellicht al veel geholpen zijn wanneer uit een aantal tests naar voren komt waar uw interesses liggen en welk beroep bij u past. Ik adviseer u om met een aantal bureaus contact op te nemen en door te spreken wat zij voor u kunnen betekenen.

Om u zelf hierop al voor te bereiden, kunt u een aantal vragen voor u zelf uitwerken. Dit zijn vragen over u zelf, waar wordt u enthousiast van, waar haalt u voldoening uit? En vragen over uw loopbaan, de commerciele sector geeft u geen voldoening meer, wat is daar precies de oorzaak van? Welke aspecten uit uw huidige baan spreken u wel aan en welke aspecten beslist niet? Welke wensen heeft u ten aanzien van uw loopbaan?

Wanneer een bepaald beroep of bepaalde functie u aanspreekt, zoek dan mensen die deze functie uitoefenen. Vraag hen hoe hun dag er precies uitziet, wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn zodat u een goed beeld krijgt van de functie.

Van harte sterkte en wijsheid toegewenst bij de afwegingen die u moet maken. Leg dit alles ook in het gebed bij de Heere neer.

Marieke van de Beek,
juridisch medewerker individuele belangenbehartiging,
Reformatorisch Maatschappelijke Unie

Lees meer artikelen over:

RMUwerk
2 reacties
eduard1
vraagsteller:

Ik beschik over een eenvoudige, doch zeer doeltreffende test op het gebied van gedrag. Hoe zit jij in elkaar?, wat past goed en wat past minder goed bij jou?, dat soort dingen. Het is geen beroepskeuzetest, maar wel een hele goede opstap daarnaar toe. Ik weet ook een mogelijkheid voor goede en goedkope beroepskeuze tests.
De test die ik heb is GRATIS.
adriano313
Loopbaanbegeleiding kan in vele vormen, soorten en maten en is zeker niet goedkoop. Als je het gaat doen, volg dan een traject gericht op zelfbewustwording en niet op baangarantie. De vraag die je, jezelf vooral moet blijven stellen is, zoals gezegd, wat je drijft of inspireert binnen een loopbaan. Maar er speelt meer mee dan dit. In het kort schets ik wat aandachtspunten waar je hopelijk wat verder door zult komen.
Bewustwording van een loopbaan begint bij een (zelf)analyse van:
1) Wie ben ik (zelfanalyse maken)
a. Mijn levensloop (verleden/ heden, herkomst, achievements, voldoening, etc)
b. Mijn persoonlijkheid (karakter, temperament, waarden etc,)
2) wat kan ik = je talenten (analyseren + verwoorden in verhaaltjes van 150 woorden)
a. Kernkwaliteiten (mijn eigenschappen)
b. Kwalificaties/ expertise( mijn vaardigheden)
3) wat wil ik = waar loop je warm voor (oriënteren + netwerkengesprekken voeren)
a. wat past bij mij (opsomming 1+2, visie, overtuiging )
b. waar gaat mijn hart sneller van kloppen (ontbrekende uitdagingen)

Boosdoeners om bovenstaande niet op orde te krijgen:
- de analyses niet maken en het op zijn beloop laten
- denken dat het te ingewikkeld is/ niet op jou van toepassing
- Antwoorden worden beklemmend/ confronterend
- Druk om geld te verdienen (hypotheek gezin kinderen auto etc)
- Druk van een baan zoeken (ontslag ww etc)
- Druk van gezin, privé, hobby of andere omstandigheden

Rendement van bovenstaande is:
- jezelf kunnen begrijpen en jezelf kunnen plaatsen in een situatie/ context
- over jezelf kunnen praten en jezelf kunnen presenteren
- je kernkwaliteiten ontdekken en echt tot bloei komen
- Jezelf zeker voelen en op pad gaan vanuit een positieve gemoedstoestand
- begrijpen waar en bij wie je een aanvulling kan zijn met je talenten
- snel kunnen schakelen van wat wel en niet bij je past
- werkgevers een juiste en goede indruk van/ over jezelf geven, wat je kansen op een andere baan bevordert

wat is het bovenstaande totaal niet
- wijs of alternatief geneuzel
- weggelegd voor intellectuelen of geite-wolle sokken types
- een truck of tjakkaformule

Praat vooral met mensen in functies om je te oriënteren wat deze mensen heeft bewogen om dat te gaan doen en hoe ze er gekomen zijn. Probeer hier geïnteresseerd te zijn een soort gemeenschappelijke deler te vinden. ‘Verbinding’ met iemand maken is wat mensen bindt. Dit ter voorbereiding en oefening op een sollicitatie. (het kunnen er niet genoeg zijn) Want in een sollicitatiegesprek wil je niet als examenkandidaat behandeld worden maar meer als een gesprekspartner. Dus geef anderen ook de mogelijkheid om jou te leren kennen!