Hertrouwen buiten kerk

Ds. C. Harinck / 3 reacties

Vraag

Geachte dominee C. Harinck. Ik ben een weduwe van 65 jaar met vier kinderen (allen uit huis en gehuwd). Ik ben belijdend lid van de Ger. Gem. Alle vier kinderen met echtgenoten zijn eveneens belijdend lid van de Ger. Gem. Begin 2010 is mijn man overleden. Begin dit jaar heb ik kennis gekregen aan een man van 58 jaar, ongehuwd (nooit gehuwd geweest). Hij is belijdend lid van de HHK. Onze afspraak is dat wij, zodra wij getrouwd zijn, gaan kerken bij de Ger. Gem. Hierover is geen discussie. Twee van mijn vier kinderen hebben er nog steeds een probleem mee dat ik met deze man omgang heb, alhoewel ze mij dit ook wel weer gunnen. Ze hebben er echter moeite mee dat deze man straks op de plaats zal staan waar eerder mijn overleden man stond. Hiervoor heb ik begrip. Heb hun ook gezegd dat ik mij dat levendig in kan denken, gelet op de zeer goede band die wij als gezin (gelukkig) hebben. Alle vier hebben ze mij gevraagd in, indien wij tot een huwelijk zullen overgaan, dit zo sober mogelijk te doen. Hun vraag spoort met onze wens in deze. Zij stellen voor het burgelijk huwelijk te laten sluiten met twee getuigen zonder familie, dus alleen mijn man en ik. Wij hebben daar geen probleem mee. Eveneens stellen zij voor om het huwelijk niet kerkelijk te laten bevestigen (wij kunnen zelf aan de Heere een zegen vragen over ons huwelijk). Alle vier de kinderen verzoeken dit om emotionele redenen. In principe hebben wij daar ook geen probleem mee. Echter mijn vraag is, mag dit? Wij zijn zondige mensen, laden wij hierdoor nog meer zonden op ons? Is dit geoorloofd binnen de Ger. Gem.?

Antwoord

Beste mevrouw,

Het is goed dat u als weduwe alles omtrent uw omgang met uw a.s. tweede man met uw kinderen hebt besproken en nog steeds bespreekt. Een nieuw huwelijk van moeder ligt bij de kinderen altijd gevoelig. U hebt daar begrip voor en dat is goed.

Nu mogen uw kinderen daarin niet te ver gaan. Het zijn geen mensen geweest, maar het is God geweest die hun vader van hun zijde weggenomen heeft. Zij mogen niet met de dode blijven leven en de plaats naast hun moeder nog steeds als bezet beschouwen. Anderzijds zegt u, dat zij u wel een nieuw huwelijk gunnen. Zo hoort het ook.

Mijn advies over de huwelijkssluiting is: een tweede huwelijk na een periode van rouw, moet sober zijn. Geen groot feest, bijvoorbeeld. De kerkdienst mag er echter niet in ontbreken. Je hebt Gods zegen over je huwelijk zo nodig en daarom mag je de kerkdienst niet uitsluiten. Je wilt toch met de Heere aan dit nieuwe huwelijk en hij, uw a.s. man, aan zijn eerste huwelijk beginnen. Ik hoop dat uw kinderen het hiermee eens zullen zijn.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

hertrouwentrouwdienstweduwnaar-weduwe
3 reacties
Hanna
Ik zou zeker Gods Zegen over uw nieuwe huwelijk vragen in de kerk, dat is toch het belangrijkste!
En het is toch voor u en uw a.s man een hele nieuwe periode, waarin Gods hulp ook nodig is!
AHHK76
Ik vind dat u als moeder zich inderdaad niet teveel door uw kinderen moet laten leiden. Uw nieuwe man mag op de eerste plaats komen (na God). Het is zijn eerste huwelijk, u bent niet gescheiden, maar weduwe.
Al of niet met getuigen naar het gemeentehuis, dat mag u echt samen met uw aanstaande man beslissen. Natuurlijk daarna samen naar de kerk, dat is toch het belangrijkste. Temidden van familie en vrienden Gods zegen vragen! De dominee is vast ook bereid iets te verwoorden van de dubbele gevoelens, als u daar vooraf over praat... Dat kan juist ook heel goed zijn! Ik heb weleens zo'n soort dienst meegemaakt. Ik vond dat juist heel fijn en respectvol voor iedereen. U mag God dan toch ook danken voor dit huwelijk, zodat u in de avond van uw leven niet alleen bent.
Daarna een receptie ofzoiets, zodat mensen jullie kunnen feliciteren, want het is toch wel een feestdag! U hebt voor uw kinderen niet hun trouwdag bepaald, neem ik aan. Andersom hoeven zij het ook niet voor u in te vullen! Met alle respect voor hun gevoelens.... Ik vind dat u uw a.s. man en uzelf tekort doet, als u alleen naar uw kinderen luistert! Uw kinderen zullen dit moeten respecteren.
pts
Helemaal eens met het antwoord van de dominee.