Somber na gemeenschap

E. (Betsy) Westeneng / 1 reactie

Vraag

Wat kan de oorzaak zijn dat ik, als we gemeenschap hebben, na het klaarkomen mij rot, somber voel? Ik vind het ook niet echt fijn als hij me daarna aanraakt. Meestal is het de volgende dag wel over. Ik houd onzettend van hem en hij van mij, dus daar ligt het niet aan, maar dit vind ik wel lastig. Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik hier aan doen?

Antwoord

Het is iets, wat veel vrouwen kennen. Er spelen verschillende factoren een rol, die bij de een meer en bij de ander minder van invloed kunnen zijn. Het samen toewerken naar een hoogtepunt is een intensief samenspel, waarbij er een sterke betrokkenheid is op elkaar. Het hoogtepunt is als het ware een letterlijke “samensmelting” waarin je volledig één bent met elkaar. De intensiteit waarin dit beleefd wordt is groot. Daarna keer je als het ware tot de “naakte werkelijkheid terug”: het weer twee verschillende personen zijn, het weer op jezelf teruggeworpen worden. Daar is “niks mis mee”, het zou niet vol te houden zijn het samen één zijn, maar toch geeft de herstelperiode na deze intense beleving een gevoel van leegte, wat inderdaad gepaard kan gaan met een depressief gevoel. Je hebt weer tijd nodig om ervan te herstellen, dat vraagt ruimte voor jezelf. Ook het ingespannen lichamelijk actief zijn kan na het hoogtepunt een gevoel van vermoeidheid geven, wat van invloed is op het gevoel achteraf. Het is dus iets wat er bij hoort, accepteer het en bespreek het met elkaar, zodat je ook van elkaar weet waar je na afloop behoefte aan hebt. Dan kun je er samen een goede vorm van mee omgaan voor vinden.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

depressiefseksualiteit in het huwelijk
1 reactie
linneke
het kan ook zijn dat er onderliggende gevoelens even naar boven zijn gekomen nadat je zo dicht bij je gevoel was. en als dan de 'naákte waarheid' er weer is dit gevoel nog even aanwezig is. het kán zijn zijn dat er onverwerkte gevoelens zijn. misschien kan je hier achter komen zodat je eventueel weet waar je dan aan kan werken. en het gevoel weg blijft.