Probleem is seks in ons huwelijk

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 7 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 25 jaar en ben bijna 3 jaar getrouwd. Mijn probleem is seks in ons huwelijk. We hebben uiteraard gewacht met seks tot we getrouwd waren. Ik heb het ook nooit moeilijk gevonden en vind het ook lastig te begrijpen dat andere mensen het wel moeilijk vinden. Het is wat mij betreft een knop om zetten van dit mag niet. Punt. Nu mag ik wel seks hebben, maar hoe? In het begin was het heel spannend, althans dat vond mijn man. We werden alle twee opgewonden alleen was ik te nauw. Na enkele weken kwamen we er achter dat er glijmiddel bestaat, waardoor hij een klein stukje naar binnen kon in plaats van helemaal niet. Door de spanning kwam hij in het begin heel snel klaar en wilde daarna gaan slapen. Daar lag ik dan, nog helemaal opgewonden en hij sliep al weer. Dit ging een tijdje zo door, ongeveer het eerste jaar van het huwelijk. Ik vond er niets aan. Ik vond het alleen maar een gedoe. Het deed pijn en uit eindelijk werd je er nog vies van ook, terwijl hij het leuk vond. Hij wilde er ook niet echt over praten en wist ook niet hoe we het moesten veranderen. Toen hebben we ongeveer een jaar niets meer gedaan, omdat ik vond dat het niet werkte op deze manier. Nu proberen we het af en toe weer (ook omdat we graag een kindje zouden willen) maar bij mij voel ik echt niets. Geen opwinding, alleen maar pijn. Zijn penis kan er niet eens helemaal in bij mij en dit maakt het voor hem ook niet leuk op deze manier, waardoor hij er ook geen zin in heeft. Hoe kan ik weer zin krijgen? En hoe kan de pijn tijdens de daad verdwijnen, zodat er ook echt een daad kan zijn. Hoe kan hij zijn orgasme wat uitstellen, zodat ik er (wie weet) ook nog iets aan kan vinden? Ik ben ook al ooit eens naar de dokter geweest. Die wilde toen een uitstrijkje maken om te kijken of er iets is waardoor ik die pijn ervaar, maar de klem kwam niet diep genoeg en na wat slijm op kweek te hebben gezet, bleek dat ik wat schimmel had, maar die is -als het goed is- na medicatie weg. De pijn is echter gebleven. maar geen verandering in pijn. Wat valt hier nog aan te doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De oorzaak van de pijnklachten is dus niet de schimmelinfectie. Uit je verhaal lijken je klachten het meest op vaginisme. Op het moment dat er gemeenschap is (of er wordt bv een uitstrijkje gemaakt) trek je onwillekeurig de spieren van de bekkenbodem samen en lukt gemeenschap niet en voel je pijn als je man probeert zijn penis naar binnen te brengen. Als je eenmaal een keer die pijn hebt ervaren, wordt je neiging om je spieren aan te spannen alleen maar groter. Op die manier gaat seksualiteit, gemeenschap steeds meer tegenstaan en kom je in een vicieuze cirkel terecht van angst voor pijn, samentrekken van spieren en dus weer pijn. Dit heeft veel invloed op je seksuele leven en dat heb je gemerkt. Genieten is er echt niet meer bij.

Voor vaginisme is een goede behandeling mogelijk, meestal een combinatie van behandeling door een bekkenbodemfysiotherapeut en een seksuoloog of psycholoog. Doel is om te leren je bekkenbodemspieren bewust te ontspannen en middels oefeningen gemeenschap weer mogelijk te maken. De gesprekken bij de seksuoloog zijn onder andere gericht op het leren omgaan met de weerstand die je tegen gemeenschap hebt  opgebouwd door de pijnlijke ervaringen. Vaak lukt het na behandeling om zonder pijn gemeenschap te hebben en er zelfs van te kunnen genieten. Voor behandeling kun je onder andere bij Eleos terecht.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
7 reacties
Roozemond
Bekkenbodemfysio kan ik je echt aanraden!
sis
ik herken het probleem, zit zogezegd in 'hetzelfde schuitje'. Toen werd mij het boek 'Intiem' van Linda Dillow & Lorraine Pintus aangeraden. Het boek gaat erover dat je jezelf open moet zetten voor je man. Hoe sensueel en vrouwelijk je kan zijn als echtgenote. Af en toe zat ik met rode oortjes te lezen ;-) maar het is zeker een aanrader.
Seks is nl. om van te genieten! Je kan er kinderen mee maken ja, maar je komt erdoor dichter bij je man, dichter bij jezelf. Ik heb het boek net uit, en heb er al veel van geleerd. Maar het kost tijd, en ik ben er nog lang niet.
Ik raadt je het boek ten zeerste aan, lees het maar eens!
Evertje
Ik zou nog even "wachten" met zwanger worden.....
Dat lijkt me voor jullie beiden beter. Probeer eerst eens wat mevrouw Ronner adviseerd.
Orchidee
Wij hebben even hulp gehad van een sexuologe in het zh, van te voren zagen we erg tegenop, wat zal zo iemand zeggen en past dit wel binnen je normen en waarden zoals je als gelovige tegen sexualiteit aankijkt zeg maar.
Maar het was echt goed!
Probeer de drempel te nemen en hulp te zoeken, je kan er zoveel beter uitkomen.
machiels
@sis Ik heb principieel bezwaar tegen "kinderen maken". Kinderen worden door God geschapen; dat Hij daar mensen bij betrekt, is een geheel andere zaak.
Race406
Vraagstelster: Je klinkt niet echt alsof je man een begrijpend type is. Komt dat door opvoeding waarin seksualiteit taboe was? Lees (SAMEN!!!!!) eens wat boeken hierover en zoek hulp. Vooral ook je man... Na de tijd meteen gaan slapen en niet aan jou denken, en er ook niet eens over willen praten als jij daar behoefte aan hebt klinkt als óf heel egocentrisch, óf gewoon een totaal gebrek aan kennis...
Sterkte ermee!
Lisanne
Ben het wel eens met Race406, al is deze persoon wel heel recht voor zijn raap! Dat je man er niet eens over wil praten, wel seks wil en daarna ook nog eens in slaap valt vind ik best wel egoistisch ja. Tjonge. Het moet juist zo zijn dat hij in alles het beste zoekt voor jou!