Amelogenesis imperfecta

drs. G.H. Hoek / 1 reactie

Vraag

Mijn dochter heeft een zeer ernstige vorm van amelogenesis imperfecta. Haar gebit is bedekt met een laag composiet ter bescherming en behoud van haar tanden. Nu willen de behandelende artsen haar behandeling voortzetten met orthodontie op de tanden die beschermd zijn met het composiet. Ik ben bang dat dit uiteindelijk te broos zal blijken te zijn en het composiet het niet zal houden en mijn dochter erop wordt aangesproken weer niet goed voor haar gebit te zorgen. Voor een 2nd opinion is ze met haar vader naar Seattle geweest, naar de universiteit van Washington, waar men van mening is dat het composiet en de kapjes over haar kiezen juist problemen veroorzaakt met de hygiene omdat daar vuil achter en onder blijft hangen. Daar is men van mening -en heeft men ervaring met behandeling (dr. Ward Smalley tevens schrijver van een boek waarin mijn oudste dochters zaak in wordt beschreven met dezelfde aandoening, genaamd: Interdisciplinary Treatment Planning, Volume II: Comprehensive Case Studies (due out this Fall)) dat mijn jongste dochter eerst tijdelijk kronen dient te hebben. Tevens voor een beter onderhoud van de tandhygiene en ter preventie van tandvleesaandoeningen, maar ook omdat de tanden beter gemanipuleerd kunnen worden door een beugel. Graag hoor ik of u wellicht weet of er artsen zijn die met dit traject bekend zijn, want de behandelende arts van mijn dochter nu is vóór het behoud van de tanden, maar dit is niet altijd een optie en ik ben bang dat dit ook bij mijn jongste dochter het geval is, gezien de ernst van de aandoening...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wanneer er vuil onder de composietrestauraties blijft hangen is dit niet goed. De gemaakte restauraties (zowel kronen als vullingen ) moeten altijd volledig reinigbaar zijn. Het lijkt mij dat het normaliter wel mogelijk moet zijn om adequate composietvullingen te maken.

Composiet heeft als groot voordeel dat het zeer tandweefselbesparend is ten opzichte van kronen. Ik zou proberen heel lang in het traject van de vullingen te blijven voordat er tot kronen wordt overgegaan. Echter… de kwaliteit van het glazuur (= hechtoppervlak) kan zo slecht zijn dat gehechte restauraties (composiet) niet voldoende goed uitvoerbaar zijn. Dan zal helaas sneller overgegaan moeten worden op kronen.

De orthodontist is ervoor verantwoordelijk met een voldoende uitgangssituatie aan de behandeling te beginnen. Het oordeel van uw orthodontist zou ik zwaar meewegen! Voordeel is dat zijn mening onafhankelijk is omdat hij/zij de kronen of vullingen niet maakt.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geholpen.

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts

drs. G.H. Hoek

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Otterlo
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

kroontandarts
1 reactie
elmas64
onze zoon, hij is nu 22 heeft ook amelogensis imperfecta , hij heeft eerst ook composiet gehad ,was toen ook onder behandeling bij de mondhygiënste, om het goed schoon te houden, nu is zijn gehele gebit voorzien van kronen een prachtig resultaat.
misschien kunnen we met elkaar in contact komen om ervaringen uit te wissellen.
veel sterkte voor uw dochter ,want het zijn heel wat uurtjes in de stoel van de tandarts .