Ouders maken me kapot

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Kunnen ouders je ook geestelijk misbruiken en kapot proberen te maken? Terwijl mijn ouders denken dat ze op de goede weg zitten. Hoe ga je dan om met "eer je vader en je moeder"?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Achter je vragen gaat waarschijnlijk een wereld aan verdriet en moeiten schuil. Waar ik geen zicht op heb. Ik kan dus niet anders dan heel kort antwoord geven. Ja, ouders kunnen zoveel kapot maken, terwijl zij menen dat ze op de goede weg zitten. Je moet echter ten allen tijde beseffen dat ouders altijd het beste voor hun kind voor ogen hebben. Dat kind ervaart het misschien niet zo, maar dan is een gesprek daarover op z’n plaats! De opdracht "eer je vader en je moeder" heeft te maken met het respect dat zij verdienen, ómdat zij je ouders zijn. Dat zijn zij echter ook met hun zonden en gebreken, waardoor je als kind soms moeite hebt met de aanvaarding van hun goede bedoeling.

Waarover dan ook: ga het gesprek met hen aan. Lukt je dat niet zelf, schakel dan een vertrouwd iemand in. Bijvoorbeeld je dominee, wijkouderling, goede vriend van de familie, professional.

Heel veel sterkte toegewenst en alle goeds!,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

ouders erenseksueel misbruik
4 reacties
AHHK76
Ja, ouders kunnen heel veel kapot maken. En inderdaad dat kan ook gebeuren, als ze het beste met je voor denken te hebben. Maar het kan ook zijn dat ouders een (pscyhische) stoornis/afwijking hebben en dat niet (willen) weten... Dat ze daardoor hun kind(eren) kapot maken. Er zijn ook ouders die denken dat kinderen hun bezit zijn en dat zij er mee mogen doen wat ze willen! Dat is ook niet Bijbels! Ik den k niet dat alle ouders echt het beste met hun kind voor hebben. Sommigen lijken alleen voor zichzelf te leven. Ik heb teveel kapotte kinderen gezien, om te durven zeggen dat ouders altijd het beste voor hun kinderen zoeken.
Als je hiermee zit, zoek dan alsjeblieft hulp bij een proffesionele hulpverlener!!! En vergeet nooit dat je ouders eren iets anders is dan ze altijd maar te gehoorzamen!
Roozemond
Dat kan idd. ja. Zelfs met de bijbel in de hand.
Jij kunt je ouders daar niet van overtuigen, dat kan God gelukkig wel.
Gebeurd dit niet, dan is afstand vaak de beste optie en ze eren door voor ze te bidden.
Ann_Rose1
Ik weet wat je meemaakt..
ik heb vaak botsingen met m'n moeder..
als kind kan je er dan niet tegenin gaan; omdat je je ouders moet eren..
maar andersom geld dat toch ook??
je ouders mogen toch ook niet alles zeggen wat ze willen zeggen?
ze mogen wel jou vertellen hoe het moet, maar reactie geven mag niet i.v.m 5e gebod..
ik loop hier ook tegenaan!!
roosje999
er zijn inderdaad 3 kinderen bij 2 pubers en kleuter en de twee pubers willen al helemaal geen contact meer met mijn ouders maar volgens mijn ouders mogen ze van ons geen contact
er over te praten helpt niet (omdat het allemaal niet zo is, zeggen ze)
ook een dominee of maakt niet uit wie

wij hebben ons eigen leven weer opgepakt en laten mijn ouders links liggen
en dat frustreerd hen dan weer en beginnen ze weer met de bijbel en ons verwijten temaken en op ons neer kijken dat wij minder zijn als hen (wij zijn helemaal op de verkeerde weg wat geloof betreft en onze opvoeding vinden mijn ouders) meerdere mensen zien het probleem maar die bereiken ook niets

ik heb nu wel antwoorden over het eren van je ouders
bedankt voor de reacties