Jeuk

drs. A. Meijer / 6 reacties

Vraag

Ik heb sinds een jaar of vijf last van vaginale jeuk. Ben daarvoor wel bij de huisarts geweest, maar heb me niet laten nakijken. Heb diverse keren zalf gekregen, waarna het een poos wegbleef. Toch blijft het terugkomen. Ik heb gelezen dat veel vrouwen hier last van hebben en dat wassen of afspoelen met water voldoende is; de vagina reinigt zichzelf geeft een panellid aan. Ik blijf er echter last van houden. Het heeft flinke impact op mijn seksleven, na seks heb ik er direct weer vreselijke last van en duurt het soms wel een week voor het minder is. Soms word ik er wel eens moedeloos van en vraag ik me af of ik er wel ooit vanaf kom.

Antwoord

Ik heb sinds een jaar of vijf last van vaginale jeuk. Ben daarvoor wel bij de huisarts geweest, maar heb me niet laten nakijken. Heb diverse keren zalf gekregen, waarna het een poos wegbleef. Toch blijft het terugkomen. Ik heb gelezen dat veel vrouwen hier last van hebben en dat wassen of afspoelen met water voldoende is; de vagina reinigt zichzelf geeft een panellid aan. Ik blijf er echter last van houden. Het heeft flinke impact op mijn seksleven, na seks heb ik er direct weer vreselijke last van en duurt het soms wel een week voor het minder is. Soms word ik er wel eens moedeloos van en vraag ik me af of ik er wel ooit vanaf kom.

Antwoord: Beste mevrouw,

Je stelt geen vraag maar ik ga ervan uit dat jouw vraag is: wat is het precies en hoe kan ik ervan af komen?

Op grond van jouw verhaal denk ik dat jouw klachten veroorzaakt worden door een vaginale candida. De behandeling kan dan, zoals je die vermoedelijk hebt gehad, miconazolcreme zijn. Er zijn echter ook nog andere behandelingen mogelijk.

Ik adviseer je deze link eens te bezoeken, wellicht helpt dat.

Als dit jou niet helpt adviseer ik je contact op te nemen met je huisarts.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

jeukvagina
6 reacties
Erikie2
Dat vraag ik me ook af....Misschien vorm van schaamte?
Daniel
ik geloof niet in een God die een paar mensen uitverkoren heeft en de rest kan de tering krijgen. als je daar in gelooft heb je wel een probleem. met de huisarts, vaginale jeuk, seks, vriendschap, homo's, de boeken van Aleid van Gladde Jeuk van Bimsbergen.
@drusius.. en @Erika.., jullie hebben gelijk en de deskundige ook (want je mag de deskundige nooit afvalen).
ik geloof wel in God, maar mijn refo verleden ligt achter mij.
linneke
weleens aan gedacht dat je partner wellicht jou infecteert?
AHHK76
Het is vervelend dat die jeuk steeds weer terugkomt! Als je al verschillende keren bij de dokter bent geweest en zalf hebt gehad, dan wil je weleens iets anders proberen. Dit probleem wat jij hebt, kan heel hardnekking zijn. Misschien heb je iets aan een of meer van de deze tips:
- bij de drogist kun je (verschillende soorten) vaginale spray kopen, deze kunnen jeuk verhelpen en voorkomen
- probeer eens een andere soort maandverband
- als je darmflora niet goed is, heeft dit invloed op de flora in de vagina, je kunt voedingssupplementen kopen voor je darmflora
- het moet "zuur" zijn in je vagina, daarom kun je spoelen met water en azijn of karnemelk of wassen met kwark
Ik wens je beterschap!!
boulanger
Waarom gaat iemand niet net zolang naar een huisarts/gyneacoloog totdat het probleem opgelost is? Dit is waarschijnlijk een doodgewone schimmelinfecties, die goed behandeld kan worden met zalf, maar dan moet de partner dat ook heel consequent doen, anders blijf je elkaar besmetten! (een condoom gebruiken is ook raadzaam in zo'n periode van besmetting) Er zijn ook van die soort eitjes waar geneesmiddel inzit, die moet je in je vagina brengen en helpen supergoed! Kortom, blijf vooral geen jaren lopen met zulke klachten, jammer van je seksleven en de rest. Ga gewoon naar een huisarts en als die je niet kan helpen vraag dan een verwijsbrief naar een specialist. Tegenwoordig moet je erg assertief zijn wil je iets gedaan krijgen in medische kringen. Succes ermee.

@Daniel: wil je aub je reactie uitleggen, ik begrijp werkelijk niet wat het met de vraag te maken heeft.
Daniel
@boulanger
ik begrijp dat jij het niet kunt begrijpen, ik word zo moe van sommige vragen.
als je ziek bent ga je naar een arts, in geestelijke nood ga je naar een dominee of een pschygoloog, Daniel, gereformeerde gemeente, standplaats Rijssen.