Boze wegjagen

Ds. M.F. van Binnendijk / 3 reacties

Vraag

Klopt het dat een waargelovige geen last heeft van de boze en mag je zelf proberen die 'weg te jagen' in de naam van Christus? Of mag je alleen maar bidden, of vragen of iemand anders dat kan doen? Ik verlang wanhopig naar Christus en bid zelf indringend.

Antwoord

"Een jager ging met zijn jachthond naar het moeras. Toen een koppel eenden opvloog, schoot hij gericht met hagel. Twee eenden stortten meteen dood neer.  Een derde was aangeschoten, viel neer, maar probeerde weg te fladderen. De jachthond liet de twee dode eenden voor wat ze waren, maar ging juist achter die ene, aangeschoten eend aan. Die had nog een kans om te ontsnappen..."

Laat dit voorbeeld duidelijk maken dat de satan niet bekommerd is om dode eenden. “Die heeft hij toch al.” Maar juist de aangeschoten (lees: aangevochten) mens is voor hem beoogd doelwit. Die kan hem nog ontsnappen. Die kan hij nog kwijtraken aan God.

Iemand, die weet heeft van zijn/haar Zaligmaker, die -om het met zondag 1 te zeggen- het eigendom is van Christus, iemand die zich een verbondskind weet (hoewel niet altijd zo voelt), iemand die een levende band heeft met z'n Heiland en leeft uit Zijn volbrachte zoen- en kruisverdienste, die leeft enerzijds met de zekerheid van het onvervreemdbaar kindschap Gods. Maar die weet ook heel goed dat de satan bezig is hem of haar te verliezen. Kortom: we hebben altijd last van de boze. Tot je laatste adem. En niet alleen van hem. Vergeet daarbij ook je eigen 'booze vleesch' niet. Je eigen, doorgaans niet zo behoorlijke hartstochten, driften en verlangens. Kun jij die zo makkelijk beheersen? Ik meen van niet.

Bidden om hulp dat God mensen op ons pad brengt is altijd nuttig en goed. En stel je er wél voor open! Maar weet ook tegelijk dat een ander (met een kleine letter) het voor ons niet kan doen. Díe verantwoordelijkheid en die geloofskeuze is een persoonlijke zaak van jou zelf.

De duivel wegbidden? Zeker! Ik denk aan wat Maarten Luther zegt. Volgens hem is de duivel nogal allergisch voor muziek. "Zingen maakt ons hart vrolijk. En zingen jaagt de duivel op de loop..."

'k Zal in dit vertrouwen leven, en dat melden in mijn... lied!

Ds. M. F. van Binnendijk
Capelle aan den IJssel

Tags in dit artikel:

geloofsstrijd
3 reacties
jodeloiti
Zeker mag/moet je satan gebieden weg te gaan. Jakobus 4:7 zegt dat we ons moeten onderwerpen aan God en weerstand bieden tegen de duivel en dan zal hij van ons vlieden. In Lukas 10 zegt Jezus dat wij autoriteit hebben over demonen, zelfs de gehele legermacht van de vijand!
En Jezus zegt in Markus 16 dat gelovigen boze geesten zullen uitdrijven in Zijn Naam. Als jij een kind van God bent dan heb jij macht over de 'boze'. Over satan. En jij kunt in de Naam van Jezus (niet je eigen naam) satan wegsturen.
EVA
Mooi antw, treffend voorbeeld van die eenden. EN ook het zingen wanneer je aangvallen wordt, als er pijlen op je afgeschoten worden.

Soms zijn we er te weinig van bewust hoe de duivel te werk gaat, maar hij heeft geen schijn van kans als we gekocht en betaald zijn door Zijn kostbaar bloed.
Maar het kost wel strijd, tegen ons eigen vlees, en tegen de duivel, God geeft ons er wapens voor.
omgordt je lendenen met waarheid: Gods woordt is de waarheid, en deze maakt vrij.
De riem was een onmisbaar onderdeel in de wapenrusting van een soldaat omdat deze ervoor zorgde dat alle uitrusting op zijn plaats bleef.
- de borstplaat van gerechtigheid:
beschermt vitale levensorganen zoals het hart. Wanneer de soldaat in het hart wordt geraakt dan is hij ten dode opgeschreven, hier zien we dan ook dat de geestelijke strijd er één is op leven en dood.
Toewijding om het goede, heilige en God welgevallige leven te lijden en om de goede strijd te strijden zal het geestelijke hart beschermen van gevaar.
- geschoeid met gewilligheid van het evangelie:
geen enkel christen kan 'zich verdedigen tegen' of 'de strijd winnen van' zonder bereid te zijn 'te strijden voor' en 'omwille van het evangelie'. Als een christen onvoorbereid is om met het leven als kind van God om te gaan, om verleidingen te overwinnen, om verzoekingen tegemoet te gaan, dan zal hij overwonnen worden. Dan zal hij uitglijden en struikelen in de strijd. (lees je bijbel bidt elke dag)
- het schild van het geloof:
stel je voor als je speren, pijlen en allerlei wapens op je krijgt geworpen om je te doden(pijlen van twijfel, ontmoediging, verleiding). Welk schild zou je dan in je handen willen hebben, eentje dat klein en breekbaar is, of eentje dat groot en stevig is? Geloof is het schild van Gods kinderen waarmee satan's pijlen zullen kunnen worden gedoofd.
- de helm van het heil:
Als de vijand dichtbij is gekomen, dan is er de helm die het hoofd moet beschermen tegen de aanval van het zwaard of de bijl. De helm die ons hiertegen kan beschermen is de helm van het heil. Om standvastig te blijven in het geloof is het belangrijk om de zekerheid te hebben en te koesteren van de vergeving en redding van zijn zonden en moet men een welgegronde hoop hebben op het toekomstige eeuwige leven.
- het zwaard van de Geest:
Satan vreest Gods Woord, de bijbel, omdat Gods Woord een scheiding brengt tussen Licht en duisternis, tussen waarheid en leugen.

Wanneer de duivel je herinnert aan je verleden, herinner hem dan aan zijn toekomst >
javisje
Zingen is dubbel bidden en stuurt satan op de vlucht.