Mailcorrespondentie

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 21 jaar en ik heb een vraag voor Alie Hoek-van Kooten. Ongeveer een half jaar geleden leerde ik een jongen kennen (op vriendschappelijke basis) en gingen we een uitgebreide mailcorrespondentie aan, dat eigenlijk vanzelf zo groeide. Op een gegeven moment dacht hij dat ik het meer dan vriendschappelijk bedoelde (wat niet zo was, hoewel ik hem wel heel leuk vond), en heeft hij tijdens een gesprek gezegd dat hij het echt vriendschappelijk wilde houden en niet meer. Uiteraard was ik het daar mee eens, te meer omdat ik niet verliefd op hem was of zo. Nu mailen we dus al weer een half jaar en de mailtjes worden steeds persoonlijker, waarbij we eigenlijk over alles praten (geloof, familie, hobby’s, etc) en het gaat heel spontaan.

Eigenlijk denk ik dat ik verliefd aan het worden ben (of misschien ben ik dat al), maar ik weet niet of dat bij hem net zo is (tenslotte heeft hij toentertijd gezegd dat hij niet verder dan vriendschappelijk wilde). Wel komt hij op de studentenvereniging e.d. steeds naar mij toe om te praten en vinden we het allebei leuk als we elkaar weer zien. Nu zit ik dus met een dilemma: kan ik eigenlijk wel verliefd op hem worden, terwijl hij dat in het begin juist afsneed? En: mag ik uit zijn huidige houding afleiden dat hij ook verliefd aan het worden is cq. al verliefd is? Ik vind dit een heel moeilijke zaak, en ik hoop dat u een advies kunt geven.

Antwoord

Het is heel goed te begrijpen dat je wat voor hem bent gaan voelen. Juist in die mails heb je veel persoonlijke dingen die belangrijk voor je zijn, neergelegd. Hij heeft daar goed op gereageerd en dat is wederzijds zo gegaan. Er is een stuk vertrouwen over en weer ontstaan, en dat is op zich een hele goede basis voor een relatie. Als ik het zo lees, dan lijkt het wel of hij inderdaad ook meer voor jou is gaan voelen. Echter, hij heeft het zichzelf wel moeilijk gemaakt door eerder al eens te zeggen dat hij het uitsluitend vriendschappelijk bedoelt. Daarmee heeft hij toch wel een beetje de deur in het slot gegooid en is het best wel moeilijk om die weer een beetje open te krijgen. Hij zou heel goed kunnen denken dat jij daar nu alleen maar van het vriendschappelijke uitgaat en zo wordt het dus wel erg lastig voor hem om dit alsnog aan te kaarten.

Toch kan het zo ook niet alsmaar doorgaan. Ik zou toch, als ik jou was, via de mail heel voorzichtig beginnen te laten merken dat je hem toch wel erg sympathiek vindt en dan kun je zien hoe hij daarop reageert. Als hij dat beaamt, kun je weer een stapje verder gaan door bijvoorbeeld te schrijven dat je het ook heel leuk vindt als je hem tegenkomt. Zo kun je stapje voor stapje vooruit komen. Dit soort dingen ligt altijd heel gevoelig, vandaar ook dat je het heel langzaam moet opbouwen. Veel succes.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verliefdheid