Liefde voor God en mensen

Ds. J. Westerink / 4 reacties

Vraag

Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik vraag me af of je God wel lief kunt hebben als je mensen niet goed lief kunt hebben. Ik vraag me soms af of ik wel gevoel heb (voor mensen) en sinds kort vraag ik me af of ik eigenlijk wel van God houd  (terwijl het mijn verlangen is om voor Hem te leven). En opeens legde ik die link: stel nou dat liefde voor God verband heeft met liefde voor mensen. Als ik er moeite mee heb om van mensen te houden (of in ieder geval vaak gewoon geen gevoel ervaar), ervaar ik dit dan ook niet in m'n relatie met God? Ik heb ook lange tijd geworsteld met dat ik maar af en toe Gods nabijheid voelde en heb wel geleerd dat ik niet vanuit het gevoel, maar vanuit Gods Woord moet leven. Maar nu worstel ik ermee dat ik, ondanks dat ik op Gods beloften steun, niets of weinig ervaar van liefde/enthousiasme voor Hem, dankbaarheid, etc.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend.

Heel kort zou ik je kunnen antwoorden door je te verwijzen naar 1 Joh.4:7-21. Daar staan hele duidelijke antwoorden op je vraag. Maar ik weet niet of ik je daarmee voldoende help of dat ik je daarmee mogelijk het bos zou insturen. Daarom toch nog wat meer.

Een vraag die bij mij opkwam bij het lezen van jouw mailtje: wat bedoel jij eigenlijk met liefde tot mensen? Bedoel je dat in het algemeen: liefde tot mensen die je tegenkomt op straat, op school of bij je werk, in de kerk? Of heb je misschien hele concrete mensen op het oog, die jij lief zou moeten hebben, maar met wie jij grote moeite hebt vanwege wat ze jou hebben aangedaan of vanwege hun opstelling tegenover jou?

Een andere vraag: zou God mensen liefhebben omdat zij Hem en de naaste liefhebben? Ook op die vraag geeft 1 Joh.4 het antwoord: "Omdat Hij ons eerst heeft liefgehad." En waarom, omdat wij zo lief zijn en zo lief doen? Nee, vanwege het offer van Zijn Zoon. En juist wie dat gaat zien: die eenzijdige, opofferende liefde van God in Christus, leert ook die God lief te krijgen. Maar niet omdat wij, maar omdat Hij...

Denk over deze vragen eens door en leg je hart bloot voor de Heere, ook als je zo'n moeite hebt met sommige mensen. Ik ben graag bereid met je verder te denken, luisterend naar het Woord.

Gods zegen,
Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

liefhebben
4 reacties
Roozemond
Soms is het ontzettend moeilijk om mensen lief te hebben die jou ontzettend veel pijn hebben gedaan, en dan God liefhebben. Ik denk persoonlijk dat God je daar klaar voor maakt. Ik mocht Gods liefde al heel jong kennen, maar ik had voor bepaalde mensen totaal geen liefde maar eerder haat. Doordat ik door het proces van vergeving heen ben gegaan, in Zijn kracht, is het anders geworden. Niet dat ik die mensen van harte lief kan hebben, maar de haat is weg. Ik heb nu medelijden met ze en bid voor ze.

Ik denk dat het ook belangrijk is hoe je naar jezelf kijkt. Als je bijv. een afkeer van jezelf hebt, hoe kun je dan open staan voor Gods liefde. Ik denk dat je eerst Gods liefde aanvaard, en dan komt de liefde voor jezelf en de naaste vanzelf.

Het is in ieder geval iets heerlijks!!!
1a2b3c
2 Joh.1:6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod zoals u vanaf het begin gehoord hebt dat u daarin moet wandelen.

1 Joh.5:3 Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last.
plderoos
Ik heb me dat ook vaak afgevraagd ja. Ik ben geloof ik af en toe best afstandelijk en ik heb niet veel behoefte aan sociale contacten. Dus heb ik dan mijn naaste wel lief? Want dat je de link legt met het liefhebben van God is volkomen terecht. Jezus zegt zelf dat deze twee geboden: God liefhebben en je naaste liefhebben, hetzelfde zijn, "het tweede daaraan gelijk is".

Maar ik zou ook behalve het gedeelte dat de dominee opgeeft ook zeker even een paar verzen verder doorlezen, t/m hoofdstuk 5:3. Daar staat wat 1a2b3c ook al neerplakte: Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren. Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

Je moet je dus niet van de wijs laten brengen door je eigen gevoel, ook al is dat nog zo in de mode en zegt iedereen dat je dat wél moet doen. Want God heeft door Johannes op laten schrijven, en dat misschien juist wel voor mensen zoals jij en ik, dat je weet dat je je naaste liefhebt als je God liefhebt en Zijn geboden doet. moeilijker is het niet.
Erikie2
Galaten 5,14: want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’

Jakobus 2,8: Wanneer u echter het koninklijke gebod volbrengt dat de Schrift geeft: ‘Heb uw naaste lief als uzelf,’ dan handelt u juist.