Toch niet superverliefd

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Vier maanden geleden heb ik via internet een meisje leren kennen, waar ik heel regelmatig mee gemaild heb. De laatste twee maanden hebben we echt heel intensief met elkaar gemaild (zeker vier of vijf keer in de week  een lange mail). We weten echt al heel veel van elkaar, hebben het over heel veel dingen al gehad. Op een gegeven moment zijn we ook gaan chatten en sms'en en de laatste tijd belden we elkaar ook. We merkten dat we door dat contact gek op elkaar werden, dat we elkaar erg graag mochten en verliefd op elkaar werden. Afgelopen week hebben we elkaar voor het eerst ontmoet (na vier maand). Tijdens die ontmoeting hebben we even geknuffeld en elkaar ook gezoend. Op de een of andere manier voelde het heel vertrouwd aan, de ontmoeting en het knuffelen enzo. Toch merkten we na verloop van tijd dat het niet zoveel met ons deed als we verwacht hadden. We hadden verwacht dat we superverliefd zouden zijn. Nu hebben we beiden zo iets van “wat voel ik eigenlijk voor de ander, voel ik wel iets? Is dit nu houden van, of moeten we toch concluderen dat we niet voor elkaar bestemd zijn”.

We hebben de periode ervoor ook gebeden of God ons samen wilde brengen, want dit contact ervoeren we echt als Zijn leiding. We vragen ons nu af, is de verliefdheid overgegaan in houden van? Maar dat gaat toch ook wel gepaard met verliefdheidsgevoelens? We vertrouwen elkaar echt en voellen ons ook op ons gemak bij elkaar, etc. Moeten we nu afwachten tot we (misschien) weer verliefd worden op elkaar, of moeten we gewoon ons gezonde verstand gebruiken en zeggen “het is inmiddels houden van geworden”?  We bidden nog steeds of God duidelijk wil maken wat Zijn bedoeling en weg hiermee is, maar het is zo frustrerend. Voor de ontmoeting zagen we het echt als Gods leiding en vertrouwden we Hem ook dat het helemaal goed zou komen en nu dit... Graag uw advies.

Antwoord

Het kan bijna niet anders of een dergelijke ontmoeting moet toch echt ook wat tegenvallen. Jullie hebben in de voorafgaande maanden zo bijzonder contact gehad, dat dat bijna niet realistisch meer was. Juist in het mailen en later ook chatten en sms’en naar elkaar, raakten jullie meer en meer verliefd op elkaar. In een verliefdheid ga je zo heerlijk fantaseren en die fantasieën leken ook helemaal met de werkelijkheid te kloppen en dan... dan vindt de ontmoeting plaats en dan blijkt die ander ook maar een gewoon mens te zijn. Bovendien ben je als je elkaar in levende lijve ontmoet, vaak toch ook nog wat verlegen ten opzichte van elkaar en dat geeft onwennigheid.

Elkaar ontmoeten is iets heel anders dan fantaseren over elkaar. Het hebben van verkering valt ook altijd een beetje tegen en dan denk je: "Is dit het nu allemaal?". Ik zou zeggen: Maak het niet uit, maar ga gewoon verder met elkaar. Ik denk dat jullie in die voorafgaande mails e.d. elkaar toch al heel goed hebt leren kennen en het zou jammer zijn als dat nu werd afgebroken. Je zult zien dat wanneer je zo in levende lijve wat meer vertrouwd raakt met elkaar, dat het dan heel goed zal zijn.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verliefdheid