Vrijen na de zwangerschap

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Is het normaal dat je tijdens (de laatste drie maanden) en na de zwangerschap niet meer spontaan of na enige hulp nat wordt? Ik ben vijf maanden geleden bevallen, maar nu is het vrijen niet meer zo leuk. Is de enige oplossing een glijmiddel?

Antwoord

Het is vooral bekend dat vrouwen in en na de overgang moeilijk nat worden. En als een vrouw niet vochtig wordt, dan kan de seksuele omgang al snel pijnlijk zijn en dan is het natuurlijk niet leuk meer. Vóór de overgang heeft het niet vochtig worden bijna altijd te maken met onvoldoende seksueel geprikkeld raken. Na een bevalling is de vrouw vaak best wel snel vermoeid ook omdat ze er vaak 's nachts uit moet i.v.m. de voedingen. En als je dan seksueel contact hebt en je wordt niet voldoende vochtig, dan geeft dat pijn. Bovendien ga je dan tegen een volgende keer opzien en zo kom je in een negatieve spiraal. Het is dan ook helemaal niet erg om dan een glijmiddel te gebruiken. Dat is dan eigenlijk de enige oplossing.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk