Mijn vrouw is al vroeg in de overgang

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vrouw is al vroeg in de overgang. Hierdoor heeft ze weinig tot geen zin in strelen e.d., laat staan seks. Ze vindt het al lang best als ik masturbeer en zo de druk van de ketel haal. Hoe kan ik haar er van overtuigen dat we toch regelmatig vrijen zonder uiteraard de frequentie te halen van toen we pasgetrouwd waren?

Antwoord

Dat komt helaas nog al eens voor dat wanneer een vrouw in de overgang komt, zij veel minder zin tot zelfs helemaal geen zin meer heeft in seksuele omgang. En het is moeilijk om op seksueel gebied iets te doen als je er geen zin in hebt. Ik denk dat het allereerst belangrijk is om daar begrip voor te tonen. Want als de man zijn vrouw wil overtuigen (wat op zich goed te begrijpen is) dat er geregeld seksueel contact moet zijn, kom je daarmee in een soort van gevecht: de een wil dat er seksueel contact plaatsvindt en de ander brengt het niet op. Dat geeft onderlinge verwijdering. Daarom is het zo belangrijk dat de man begrip heeft voor de situatie van zijn vrouw en dat de vrouw begrip heeft voor de behoeften van haar man. En dat men dan daarover samen in gesprek komt met elkaar. En dat er dan geen verwijten vallen, maar dat men dat oprecht probeert elkaar zoveel mogelijk tegemoet te komen.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

libidoseksualiteit in het huwelijk