Spermadonor

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Sinds enkele jaren ben ik bloeddonor en nu overweeg ik ook om spermadonor te worden. Ik ken echtparen die geen kinderen kunnen krijgen en die met behulp van een spermadonor een kind hebben gekregen. In Nederland zijn echter ook homoparen en alleenstaande moeders die met behulp van een anonieme spermadonor kinderen krijgen, evenals echtparen waarbij de man een verhoogde kans heeft om een erfelijke ziekte door te geven. Er is een groot tekort aan spermadonoren, waardoor wachttijden oplopen en ik zou graag iets voor deze mensen willen betekenen. Nu vraag ik mij af of dit als christen voor God te verantwoorden is. Je biologische 'nageslacht' heeft een grote kans om zonder God op te groeien en je zou onbewust mee kunnen werken aan gezinsvorming binnen een homorelatie. Anderzijds kunnen hetero-echtparen op deze manier met jouw zaad wel een langverwacht kind krijgen. Ik sta dus in dubio en uw antwoord kan mij hopelijk houvast bieden, zodat ik een weloverwogen beslissing kan maken, gebaseerd op Gods Woord.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Laat ik mogen beginnen met te stellen dat ik overtuigd ben van je goede bedoelingen met een spermadonorschap. Je ziet ook al bezwaren: een alleenstaande moeder, bevruchting in een lesbische relatie. En je ziet ook een geestelijk bezwaar: een kind dat met behulp van jouw sperma ter wereld komt, kan terecht komen ineen situatie waar God niet gediend wordt. En wil je dat?

Maar jouw vraag is: mag ik dat? Nu, om te beginnen is naar mijn gedachte de kans al heel erg klein dat jij er invloed op kunt uitoefenen in welke situatie een eventueel kind, met jouw sperma verwekt, ter wereld zal komen. De eisen die jij daarbij zou willen stellen zullen al snel worden uitgelegd als discriminatie en dus afgewezen worden.

Dat een echtpaar dat naar de norm van Gods Woord wil leven, van deze weg gebruik zou maken, lijkt mij tamelijk onwaarschijnlijk. In onze kringen wordt over het algemeen immers door christelijke ethici gesteld, dat de weg die jij wilt gaan, gezien moet worden als overspel. Daarmee heb je in feite mijn antwoord. Kinderen worden naar de normen van de Schrift verwekt en geboren binnen de veilige omheining van een huwelijk tussen een man en een vrouw. Daar moet niets anders bijkomen, ook dus geen sperma van een derde.

Beste broeder, het is goed om anderen te dienen. De Heere wijst daar ook veel middelen en wegen voor. Maar niet deze weg. Ik kan alleen maar zeggen: zet dit uit je hoofd. Uiteindelijk help je mensen die de Heere willen dienen, hier niet mee. Je brengt ze in verlegenheid en verwarring. En dat zal jouw bedoeling nietzijn.

Mocht je verder willen doorvragen, doe dat gerust.

Met hartelijke groet,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

donatie en transplantatie
1 reactie
bootje
@boer, ben het wel een klein beetje met je eens. Al kan het misschien voor sommige hard over komen. Heb toevallig de afleveringen van het programma babyboom gekeken, en soms met grote vraagtekens. Dacht idd dan ook vaak waarom adopteren jullie niet? Blijkbaar zijn er mensen die kost wat het kost "eigen" kinderen willen ipv. hulpeloze kinderen uit een ander land.