Orde van de catechismus

drs. J. Hoekman / 9 reacties

Vraag

Met enige regelmaat lees ik in de vragenrubriek over de "orde van de catechismus". Hierbij gaat het om de kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. De kennis van deze drie stukken is nodig om "welgetroost te kunnen leven en sterven", aldus de catechismus. Volgens velen is het ook nog eens nodig dat je die stukken in precies deze volgorde leert kennen, dus eerst ellende, dan verlossing en dan dankbaarheid. Ik zou hier nu wel eens een echt bijbelse onderbouwing van willen zien. Dus: 1. Een bijbelse onderbouwing dat het nodig is om die drie stukken te kennen. 2. Een bijbelse onderbouwing dat het nodig om de drie stukken in die volgorde te kennen.

Antwoord

1. De Bijbelse onderbouwing die komt heel eenvoudig uit Romeinen 7:24, 25: "ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere...". Dus ellende, verlossing en dankbaarheid.

2. Is dit de vaste volgorde waarin de Heere mensen altijd bekeert Absoluut niet! Wie zegt dat dit wel zo is, die liegt omdat hij het zo fijn vindt om zijn eigen theologie van het in de ellende blijven steken, probeert vast te houden en die schrijft de HEERE God ook nog eens voor als nietig, zondig mens hoe de HEERE een zondaar moet bekeren. Hoe weet ik zo zeker dat dit geen vaste volgorde is? Heel sinpel, omdat God het bij mij niet op die volgorde heeft gedaan en ik door genade mag zeggen dat ik een bekeerde ben! En als het bij één persoon al anders ging, dan is het dus niet waar!

Het verbaast me altijd weer dat mensen dit beweren. Want hoe zou een onbekeerde zondaar zijn/haar ellende kunnen voelen, als niet God Zelf met Zijn Geest ons dat duidelijk maakt. Als hij/zij niet eerst door de Heere is verlost! Je kunt de Heere als onbekeerde ook elke dag danken voor wat Hij je geeft: gezondheid een dak boven je hoofd, kleding enz., zonder dat je die ellendige staat van jezelf kent. Het kan ook zijn, dat je als een Paulus mag ervaren dat je verlost bent en dat je pas daarna de diepte van je ellende leert zien, waardoor je al meer naar Christus leert vluchten en gaat verlangen om Hem te ontmoeten van aangezicht tot aangezicht.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman

Lees meer artikelen over:

Heidelberger Catechismusheilsorde
9 reacties
Roozemond
@june, zou je juist voor die personen/gemeenten waar dat gebeurd willen bidden??
Er wordt namelijk 9 van de 10 keer alleen maar kritiek op hen geleverd..... bedankt alvast en ik bid mee.
Marieke1984
Het is wel dat door de ellende, verlossing van node is en door verlossing dankbaarheid eruit voortvloeit!
Maar niet voor iedereen zal het zo direct zichtbaar zijn, God leidt Zijn kinderen, en gaat met Zijn kinderen de weg die leidt tot het Leven!
Dan wordt de zondaar bekend met zijn staat, op Gods tijd!
Swimmie
Als je al zo graag de Cathechismus wil volgen in deze (ellende/verlossing/dankbaarheid), kijk dan ook eens hoeveel aandacht er per onderdeel in de H.C. is.
Bij zondag 5 begint de Verlossing al! En de hele 2e helft gaat over de dankbaarheid!
Dus blijf niet steken in de ellende, dat is satan veel te veel eer geven! Het is ook niet nodig, want de 'oplossing' is er: Jezus Christus!
Persoonlijk ben ik na de ontdekking van wie mijn Verlosser Jezus voor me wil zijn pas mijn 'ellendige staat' gaan zien en begrijpen.
Als ik al door zonde mij weer ellendig voel heb ik dat niet te delen met mensen, maar met God. En dan mag ik weten dat hij het wil vergeven en dan kan ik mijn dankbaarheid weer uitstralen naar de mensen om me heen.
1a2b3c
'De staat' van Gods kinderen is helemaal niet ellendig. Gal.2:20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.

De gelovige kan zich nog wel eens ellendig voelen maar hij is van staat veranderd, van het koninkrijk van de duivel naar Gods koninkrijk.
Als hij zich door de zonde ellendig voelt dan heeft hij een Vader in de hemel die getrouw en rechtvaardig is dat Hij de zonde vergeeft en reinigt van alle ongerechtigheid wanneer de zonde beleden wordt. 1Joh.1:9.

Wat betreft de kennis van ellende - verlossing - dankbaarheid vóór het komen tot Jezus, sluit ik me volledig aan bij het antwoord van de drs. Hoekman: geen vaste volgorde, geen eigen theologie die God voorschrijft hoe Hij een mens 'moet' bekeren .... enz.
Janne
Jammer ds. Hoekman. U zegt nogal wat over dat liegen. Het is als het recht ligt in het hart een weerkerend gebeuren: ellende, verlossing, dankbaarheid, ellende, verlossing, dankbaarheid.
Race406
@Janne: Het is een weerkerend gebeuren inderdaad. Maar NIET altijd in dezelfde vaste volgorde. Wie dat wel zegt die spreekt een grote onwaarheid. Waarom? Omdat God in Zijn Woord niet spreekt over dat Hij de mens altijd op dezelfde manier bekeert. Waar die hardnekkige gedacht toch vandaan komt is mij al heel lang een groot raadsel.
E-V-D komt wel in de Bijbel voor, maar NIET altijd in dezelfde volgorde. Tenzij je zo gaat draaien en drukken met de Bijbel totdat die in overeenstemming is met je theologie...
En dan nog wat: Als je zegt dat de ds geen gelijk heeft, dan zeg je dat zijn bekering niet waarachtig is, want hij zegt zelf dat hij in een andere volgorde tot bekering kwam.....
1a2b3c
@Janne, uit o.a.Rom2:4 blijkt duidelijk dat het niet persé de ellende hoeft te zijn waardoor een mens tot geloof kan komen: .... zonder te weten dat de goedertierenheid van God u tot bekering leidt?

Rom.11:33 O, diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen!

Joh.3:8 De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.

Jes.55:8 Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
TJH
Waar begint zondag 1 mee?

Wat is uw enige troost, beide in het leven en in het sterven?

Dat ik, met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijn getrouwe Zaligmaker Jezus Christus eigen ben! Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald, en mij uit de heerschappij des duivels verlost heeft. Ja zo, dat zonder de wil van mijn Hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan. Waarom Hij mij ook door de Heilige Geest mij verzekert van het eeuwige leven. En mij van harte willig en bereid maakt om voor Hem te leven.

Dáár begint het mee.
Roozemond
Laat de Heere ajb vrij in hoe hij mensen tot geloof in Hem brengt!
Het is toch overduidelijk dat het met ellende begint, want anders zou je Hem niet nodig hebben!

Het is iets wat heel je leven terugkomt maar waar je geen vast patroon van moet maken en zeker niet invullen voor de ander!

Je bent verantwoordelijk voor jezelf!