Intensief aan het dromen

Henk Jan Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik ben recent getrouwd, acht maanden geleden. Ik slaap heel diep en ‘s morgens om half zeven ben ik nog steeds heel diep aan het slapen en heel intensief aan het dromen, vaak over dingen die ik in mijn leven heb meegemaakt die moeilijk waren. Het is alsof ik dan midden in de nacht wordt wakker gemaakt. Hoe kan dat, want dromen is toch een fase in de remslaap? Hoe kan je dan om half zeven nog zo dromen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In de slaap onderscheiden we meestal 4 ‘slaapstadia’. Deze slaapstadia zijn gerelateerd aan de diepte van de slaap. Stadium 1 is doezel, stadium 2 is lichte slaap en stadium 3 is diepe slaap. Het 4e slaapstadium is REM-slaap. REM staat voor "rapid eye movements" (snelle oogbewegingen) die tijdens dit stadium optreden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit niet de diepste slaap. REM-slaap is juist de oppervlakkigste slaap waarbij de hersenen zoveel acitiviteit vertonen dat het lijkt alsof we wakker zijn. Hierdoor kunnen we ook dromen die tijdens deze periode optreden herinneren. Wanneer we in slaap vallen hebben we in eerste instantie vooral stadium 3 slaap (diepe slaap), naarmate de nacht vordert en we meer geslapen hebben, wordt de slaap steeds oppervlakkiger. Hierdoor hebben we tegen de ochtend de meeste REM-slaap met de meeste dromen. Dit is normaal.

Een ander punt is dat tijdens dromen vaak (emotionele) gebeurtenissen uit ons leven terugkomen. Wanneer dit zich steeds blijft herhalen kan dit het leven erg gaan beïnvloeden. Het is dan belangrijk om er met mensen die je vertrouwd over te praten. De huisarts zou je hiervoor ook altijd in vertrouwen kunnen nemen (hij heeft immers beroepsgeheim). Ik kan uit de vraag moeilijk opmaken of je eigenlijk bedoeld dat dit het grootste probleem is. Als dat zo is, en je komt er zelf en/of met mensen in je omgeving niet goed uit, kan het goed zijn om professionele hulp te zoeken om de moeilijke dingen die je in je leven meegemaakt hebt te verwerken.

Kortom, dat je ’s morgens rond half zeven droomt is normaal maar wat je droomt hoeft dat niet te zijn (als gebeurtenissen uit het verleden telkens terugkeren en je bijvoorbeeld angstig maken). Als dat zo is kan het goed zijn om professionele hulp te zoeken voor het onderliggende probleem.

Nog een laatste korte toevoeging. Mogelijk droom je erg angstige of gewelddadige dromen. Als je zelf merkt of als je man gemerkt heeft dat je deze dromen ook uitvoert (door bijvoorbeeld om je heen te slaan of te schoppen en jezelf of anderen te verwonden) is het van belang om dit met de huisarts te bespreken. Ook als je denkt dat je een slaapstoornis hebt is het belangrijk om een keer naar de huisarts te gaan.

H. J. Westeneng

Henk Jan Westeneng

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Nijmegen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie: arts en onderzoeker

Tags in dit artikel:

dromenslapen