Angst en paniekaanvallen

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / 1 reactie

Vraag

Ik heb een eigen bedrijf met veel werk en prachtige projecten. Ik zet alles op alles om projecten binnen te halen. De planning verloopt prima, maar als het werk gedaan moet worden krijg ik ontzettende angst en paniekaanvallen. Dan zie ik alles in de soep lopen, raak bijna gek van de zenuwen en als alles klaar en achter de rug is, zeg ik elke keer tegen mezelf dat het dus weer eens niet nodig was om zo angstig en paniekerig te zijn. Dan huil ik van opluchting. Het wordt wel iedere keer iets erger en ik raak wanhopiger. Wat kan ik doen?

Antwoord

Beste vragensteller/vragenstelster,

Het klinkt alsof jouw gevoel niet overeenkomt met de werkelijkheid! Je schrijft dat je een eigen bedrijf hebt met prachtige projecten. Ook schrijf je dat je erg je best doet om projecten binnen te halen. Alles loopt goed en toch 'klopt' jouw gevoel daar niet bij...

Wat me opviel is dat je schreef dat het steeds erger wordt en dat is niet goed! Ik raad je dringend aan om hulp te zoeken voor dit probleem. Herken je wel bij jezelf dat je spanning opbouwt? Deed je dat bijvoorbeeld op de middelbare school ook met tentamens en examens? Of is het nieuw voor je? Er kan sprake zijn van faalangst maar ook van een (beginnende) paniekstoornis. Beide zaken moeten worden behandeld. Ik raad je dan ook aan om in overleg met je huisarts hulp te zoeken. Dat kan met individuele gesprekken, maar soms wordt er ook groepstherapie aangeboden. Wacht er niet te lang mee.

Veel sterkte voor dit probleem en veel succes met je (mooie) bedrijf!

Vriendelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

angstfaalangstpaniek
1 reactie
adriano313
Opeens moest ik denken aan het volgende

Een bakker is iemand die brood bakt
Een timmerman is iemand die timmert
een boer runt een boerderij
en een ondernemer is iemand die onderneemt!

Ondernemen en projecten uitvoeren is niet hetzelfde
Al handel je in Tibetaanse staatsobligaties of Timboektoeneese waterprojecten
zo ook is ondernemen niet hetzelfde als managen
maar ook niet hetzelfde als trainen of onderwijzen

bottomline:
doe nooit iets wat je niet kan, dat kost alleen maar (negatieve)energie
doe altijd waar je goed in bent, dan krijg je er nog meer van (bijbels principe 30 60 100voud)

Misschien is het van toepassing en kan je er iets mee?
Zo niet, ook goed....