Vriend begrijpt me soms niet

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb nu ongeveer negen maanden verkering met echt een schat van een jongen! We houden ontzettend veel van elkaar. Maar er is één ding waar ik steeds weer tegen aanloop: dat hij me soms niet begrijpt. Dan heb ik hem erg nodig en doe ik mijn verhaal over mijn problemen van die dag en waar ik tegen aan loop in mijn werk en dagelijks leven. Hij heeft dan de gehele dag gewerkt en nog wat extra uurtjes gemaakt. En dan zegt hij, lieverd sorry, maar ik heb het zo druk, ik weet niet wat ik er mee aan moet. Hij laat dan blijken dat hij geen tijd voor me heeft. Dat merk ik aan zijn toon van praten en zijn korte antwoorden. En dan vertel ik mijn verhaal maar niet meer en pieker ik zelf verder. Natuurlijk begrijp ik dat hij moe is van een hele dag werken. Maar ik mag toch wel van hem verwachten dat hij naar mijn verhaal luistert en tijd voor me neemt!? Of is dat iets wat ik niet van hem kan vragen? Als ik het tegen hem zegt lijkt het ook niet de landen bij hem. En dan denk, ach, het komt wel goed!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een relatie heb je niet alleen. Jij mag van hem begrip verwachten en een luisterend oor, maar hij mag van jou verwachten dat je begrijpt hij niet altijd zin heeft om te luisteren.

Kortom: als je van elkaar houdt wil je aan elkaar géven. Hóé je dat doet moet je met elkaar bespreken. Soms helpt het om voor jezelf eens op te schrijven wat je precies meent van hem te mogen verwachten. Hoeveel tijd vind je dat hij aan jou moet besteden? Wil je iedere dag je verhaal aan hem kwijt? Of heb je het over één keer in de week dat je zijn aandacht vraagt? Werkt hij zoveel over dat jij je tekort gedaan voelt? Waarom werkt hij zo veel/zo hard? Of wil hij soms snel veel verdienen zodat jullie mogelijke toekomstplannen binnenkort kunnen verwezenlijken?

Bespreek met hem je verlangens en verwachtingen, maar doe dat op een geschikt moment en niet als hij moe is! Denk nóóit dat het vanzelf wel goed komt, want dan kom je bedrogen uit... en je zult de eerste niet zijn die dat overkomt! Liefde is een werkwoord, het vraagt inzet van beide partners. Liefde moet tegelijk ook de kans krijgen om te groeien! Door teveel te willen, of door manipulatie, verstikken gevoelens en daar vaart níémand wel bij!

Ik wens je alle goeds toe,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
1 reactie
mortlach
Het is al heel wat dat hij zelf aangeeft wanneer hij er niet voor je kan zijn. Wat je zou kunnen proberen is dan vragen wanneer hij wel naar je kan luisteren. (Na een uurtje rust of zo? Laat hem dat zelf aangeven.) Dan kan hij bijkomen van zijn dag en hoef jij niet te blijven piekeren.