Ammoniaklucht

dr. Nomen Nescio / Geen reacties

Vraag

Ons zoontje van bijna twee heeft de laatste tijd een heel sterke geur bij de ontlasting, een soort amoniaklucht lijkt het wel. Wat zou dat kunnen zijn? Hij doet helemaal niet ziek aan, drinkt soms wel te weinig.

Antwoord

Beste vragensteller,

Een ammoniaklucht in de ontlasting kan komen doordat eiwitten door bacterien in de darm omgezet worden in ammoniak. Het zou kunnen zijn dat hij veel eiwitten eet en dat hij die gewoonweg niet allemaal absorbeert, waardoor de bacteriën in de darm de overige eiwitten omzetten in ammoniak. Zo lang hij gezond is en goed groeit is het geen probleem. Een advies zou kunnen zijn om meer vezels te eten wat goed is voor de stoelgang. Daarnaast is het altijd van belang dat uw kind voldoende drinkt.

Lees meer artikelen over:

medischontlasting