Bang voor de eindtijd

kand. A. C. (Arjan) Baan / Geen reacties

Vraag

Arjan, ik weet dat God mij stilgezet heeft, en dat ik jaren heb gezondigd tegen beter weten in. Maar elke keer liet God mij steeds weer zien dat ik toch een uitverkorene van Hem in Christus was! En in de achterliggende jaren heb ik vaak in onze gemeente moeten horen dat het voor mij niet kon, omdat mijn levenswandel niet was zoals ze bij ons in de gemeente gewend zijn. Twee weken geleden heeft God mij ook een openbaring laten zien, dat we in de laatste dagen van deze wereld leven. God heeft mij laten zien, hoe de geesten in de lucht oorlog voerden, waarvan in Openbaring al reeds gesproken werd. En we zien toch ook de teken der tijden in deze wereld. Maar er zal toch ook nog iets heel wonderlijks moeten gebeuren. Israel zal ook de deksel van het aangezicht moeten nemen en de Heere Jezus als Koning aannemen. Er staat toch ook in de Bijbel dat er ook nog een duizendjarig vrederijk moeten komen, ook al zal bij God een dag als duizend jaar zijn. Als ik jou hoor spreken op de avonden van JijDaar en ook op Heartcry, ben ik soms best wel een beetje bang. Terwijl ik ook vaak denk wat jij allemaal verwoordt. Ik wil je niet op een bijzondere plaats zetten, maar door de woorden die je op deze avonden mag spreken, kan ik alleen maar Amen zeggen. God zegen je Arjan!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je reactie en vraag. Ik zal proberen enkele gedachten aan jou door te geven, in de hoop en verwachting dat het jou helderheid zal geven.

Wat een geweldig wonder dat God je stilgezet heeft en dat je –tegen alle aanvechting van de duivel in– mag weten dat God jou uitverkoren heeft! Dan mag je ook weten dat Gods Geest in je woont en dat Hij je in al de Waarheid zal leiden, maar jou ook zal leren wat je wel of niet kunt doen (Joh. 14-16). De Heilige Geest zal je van zonden overtuigen en de kracht geven om te breken met verkeerde levensgewoonten.

We leven inderdaad in de eindtijd. Het zal niet zo lang meer duren of de oordelen van God zullen zich voltrekken over deze zondige wereld (2 Petr. 3:7). Toch zullen er nog verschillende dingen hieraan vooraf gaan. Daarom moeten we biddend de Bijbel bestuderen om te kijken wat de Bijbel over de toekomst vermeldt. Wat zal de toekomst ons brengen? Er is één antwoord: “Dat staat in de Bijbel: God kende het einde vanaf het begin! Hij schreef de geschiedenis van te voren en noemde het profetie.  Iedere profetie (voorspelling) is tot nu toe letterlijk vervuld!” Wat een wonder hé, dat wij het profetische Woord in huis hebben! Dat Woord moeten we getrouw onderzoeken. (2 Petr. 1:19). Wij worden opgeroepen om op de tekenen der tijden te letten! (Lukas 21:29-30). We leven immers in Adventstijd. We verwachten de 2e komst van Christus. Hoe spoedig zal dat zijn?

Het is aan te bevelen om de krant naast de Bijbel te lezen en de Bijbel naast de krant. Dan kunnen we zien dat verschillende kentekenen van de eindtijd zich nu voltrekken. Wat zijn de tekenen, die aan de wederkomst voorafgaan?
1. Aardbevingen, oorlogen en burgeroorlogen (Mat. 24:7); 2. Hongersnoden en allerlei ziekten (Mat. 24:7); 3. De Godonterende toestanden Noach en Sodom & Gommora herleven (Luk. 17:26-30); 4. Benauwdheid, twijfelmoedigheid, vrees, angst. Niet weten… wat er gaat gebeuren (Luk. 21:25-26); 5. De onderlinge liefde in de kerken zal verdwijnen, omdat de wetteloosheid en wetsverachting toeneemt (Mat. 24:12); 6. Een ingezonken, slapende kerk, die zijn talenten niet gebruikt (Mat. 24:25-51; Mat. 25:1-13; Mat. 25:14-30; Openb. 3:14-22); 7. Misleiding door valse profeten en boze geesten (Mat. 24:4,10; 1 Tim. 4:1); 8. Kerkmensen zullen egoïstisch zijn; liefhebbers van zichzelf = individualisme (2 Tim. 3:1-2); 9. De kerk zal grotendeels bestaan uit “dode vormen godsdienst, zonder de kracht van de Heilige Geest" (2 Tim. 3:5); 10. De devaluering van de Bijbelse waarheden en de opkomst van valse religies (2 Tim. 4:3); 11. Wereldwijde zending en de uiteindelijke –langverwachte– bekering van Israël (Mark. 13:10; Rom. 11:25-26a).

Wat heeft dit alles jou en mij te zeggen? Wel, dat niemand van ons exact weet wanneer Jezus Christus wederkomt om Zijn Bruidsgemeente te halen (Mark. 13:32). Wel weten we dat we Hem moeten verwachten. In het licht van de verwachting van de Bruidegom behoren we: (1) te waken; (2) te bidden; (3) te werken! (Luk. 21:34-36; 1 Thess. 5: 5-6; Luk. 21:36; 2 Petrus 3: 11:12a,14; 1 Thess. 4:11,12).

Als we al deze dingen op ons in laten werken dat kunnen we inderdaad wel eens bang worden. Toch behoeven de gelovigen niet bang te zijn. Want wat zegt de Heere Jezus in Lukas 21:28? "Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog, en heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing (letterlijk: volkomen bevrijding) nabij is." Dus beste vragensteller: als je tot Zijn Bruidsgemeente mag behoren, dan hoef je niet te vrezen. Ga dan maar dagelijks voor het raam staan en kijk naar de hemel! Kijk niet teveel horizontaal; maar kijk verticaal, naar Boven. Zorg dat jij je oog gefocust houdt op de Bruidegom, Die terugkomt! Blijf zien op Jezus, de overste Leidsman en Voleinder van het geloof… dan zal je zeker de eindstreep behalen. (Hebr. 12:1-2)

Met hartelijke Maranatha-groet,
Evangelist Arjan Baan

kand. A. C. (Arjan) Baan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    De korte biografie ("Een radicaal einde aan een dubbelleven")van Arjan Baan is hier te lezen.