Antenne voor occulte zaken

prof. dr. M.J. Paul / 1 reactie

Vraag

Graag wil ik een gevoel/gebeuren neerleggen bij u, of u daar iets in herkent. Gevoel is het verkeerde woord, want dat lijkt op dat moment niet ingeschakeld te zijn. Verschillende keren kom ik mensen tegen die occult belast en/of bezeten zijn. Soms merk ik het niet direct aan de mensen, maar zie ik iets ongewoons in hun ogen en merk het later in hun doen of spreken. Het gevoel wat ik dan heb is alsof mijn hoofd (verstand) op hen gefixeerd blijft, terwijl de rest van mijn lichaam (gevoel) weg wil lopen. Mijn denken wordt dan ook heel serieus en sta erbij stil dat deze gang van zaken niet is zoals God het wil. In geval van zelfs (lichte) manifestatie denk ik: in Jezus naam ga weg!! Maar dat heb ik nog nooit hardop uitgesproken. Dit soortgelijk gevoel heb ik bijvoorbeeld ook als ik filmpjes zie van Benny Hinn of Tai Chi Energie, maar in dat geval gaan er als het ware nekharen overeind staan. Kunt u hier iets over zeggen? Ik heb veel over dit onderwerp gelezen, maar nooit over het gevoel van de persoon die in de naam van Jezus uitdrijft.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Christenen die vroeger met het occulte te maken hebben gehad, houden vaak een ‘antenne’ voor mensen die met occulte zaken bezig zijn. Ik herinner mij van een theologisch student die vroeger met wicca bezig was geweest, dat hij in ontmoetingen met andere studenten snel aanvoelde als iemand zich met het paranormale bezig hield. Inderdaad blijkt dat soms uit de oogopslag, maar er lijkt meer te zijn. Daar zijn meer voorbeelden van. Hoe gaan wij met dergelijke waarnemingen om? Het beste is om de ander erop aan te spreken en samen te zoeken naar de goede weg.

Wat ik in je vraag niet goed begrijp, is de combinatie "het denken wordt serieus" en "deze gang van zaken is niet zoals God het wil." De laatste uitdrukking begrijp ik wel als het gaat over het occulte handelen van de ander, maar bedoel je dat God niet wil dat je dit merkt? Het lijkt mij dat dit opmerken en/of aanvoelen ook positief kan zijn. Of bedoel je de scheiding tussen lichaam en gevoel? Bedoel je dat je denkt dat de ander een negatieve invloed op jou heeft? Gezien de behoefte die manifestatie weg te sturen, vermoed ik het laatste.

Ook begrijp ik niet goed het verschil tussen de verschijnselen die je in het begin noemt (scheiding tussen verstand en gevoel) en het tweede (nekharen overeind). Het lijkt erop als de laatste verschijnselen erger zijn, maar bedoel je dat ook?

Als wij op bijzondere wijze zaken aanvoelen, kan dat een gave van God zijn die wij in Zijn dienst mogen gebruiken. Maar het kan ook een gave zijn uit een verkeerde bron. Ik moet denken aan mevrouw Ineke van Dok-Mak, een christelijke psychologe met een occulte achtergrond. Zij is later christen geworden en heeft gevraagd naar aanleiding van een bijzondere gave of die van God was, of nog uit het occulte kwam. Dit lijkt mij een goed advies: leg dit in gebed voor de Heere neer.

Overigens is het ook mogelijk dat de Heilige Geest in de confrontatie met boze machten een bijzondere overtuiging schenkt wat er aan de hand is.

Hopelijk helpen deze overwegingen, maar als dit antwoord niet naar tevredenheid is, verneem ik graag meer bijzonderheden om beter te kunnen reageren.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

occultparanormaal
1 reactie
adriano313
Rationeel denken bij geestelijke processen lijkt mij niet in overeenstemming
Zo ook het ontkennen van geestelijke activiteit
b.v als jij en anderen het niet met het blote oog kunnen zien.
Goed voorbeeld is Elisa en de dienstknecht die wilde weglopen (2kon6:17)
Tot dat hij de geestelijke wereld wel kon zien

Echter het waarnemen of beleven van een bepaalde (geestelijke) atmosfeer kan voor sommigen nieuw zijn maar dat is op zich zelf niet bijzonder.
Want we (ik) geloof niet voor niets dat Jezus Christus Heer is geworden en dat Hij de troon van satan heeft opgeblazen. Ook al merk je misschien iets van satan ALS een briesende leeuw. Hij, Jezus Christus, heeft satan overwonnen en de macht gekregen in de hemel en op de aarde tot de wederkomst.

Jezus Christus als uitgangspunt nemen is denk het beste. Want een strijd aangaan met de duisternis kan ook wel een verkeerd aflopen als je geen kind van God bent! (hand 19:14-17) Kind van God zijn, heeft in deze te maken met autoriteit. Omdat de Geest van God dan in je woont! (gal.2:20) Het is de H.Geest die uit je schijnt en straalt. Het is Jezus autoriteit die de zonen van sceva niet hadden maar die je als kind van Hem wel hebt.

Hiernaast bestaat er een tweede gevaar en dat is die van oordeel. Oordeel niet opdat je niet beoordeelt wordt met de maat waarin jij meet... (mat 7:1-2)
Al je er aan begint kan het zelfs tegen je keren dus het is wijselijk om Jezus Christus te zoeken. Zodat je door zijn Heilige Geest geïnspireerd wordt. Want hierdoor krijg je onderscheiding van geesten. Zodat je weet of het uit Hem is of niet.

Ik ken je situatie niet, ik weet ook niet of je een kind van God bent, maar als je een kind van Hem bent en Hij wil dat jij een occulte antenne moet hebben (gave van onderscheiden van geesten 1kor12:10) dan geloof ik er gewoon in dat je die van God kan krijgen.
Daarom is je relatie ook zo belangrijk dat je weet dat je het ook van hem hebt gekregen. En als je dit niet weet ga dan niet twijfelen. want dan heb je het niet van hem gekregen.
Elia of Elisa waren niet aan het jojo-en, 'komt het wel van God of misschien toch ook niet'...

Ga er dan wijselijk mee om en oordeel niet. Heb uw naasten lief als u zelf, want het is niet de menselijke wereld waar u tegen vecht, maar een geestelijke wereld die achter vele mensen schuil gaat. Bouw een relatie op met Jezus Christus en leef Heilig zodat je weet wat God tegen je te zeggen hebt (hab.2.1) als je er om vraagt.

Veel wijsheid toegewenst