Pil in combinatie met postnatale depressie

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Mijn belangrijkste vraag is of de pil echt afgeraden wordt in combinatie met een postnatale depressie. Daarnaast vraag ik aan José de Jongh hoe zij tegen de mirena aankijkt.

Antwoord

Van de pil is niet bekend of deze een depressie of depressieve gevoelens veroorzaakt. Het is wel bekend van de prikpil en van het anticonceptiestaafjes welke onder de huid wordt geplaatst. Omdat de stof welke in de prikpil zit, ook in de gewone anticonceptie pil zit, wordt verondersteld dat dit ook geld voor de anticonceptiepil.

Mirena is een hormoonhoudend spiraaltje welke een veel lagere dosering progestageen heeft dat de anticonceptiepil. Het is een prima alternatief wanneer er bijwerkingen worden ervaren van de gewone pil; wanneer er (even) geen kinderwens meer is. Ook bij hevige vloeiingen wordt Mirena gebruikt omdat het bloedverlies tijdens de menstruatie hiermee flink gereduceerd wordt: ongeveer de helft van de vrouwen vloeit niet meer, de andere helft vloeit minder. Een enkeling helaas heviger tijdens de menstruatie.

Het werkt hormonaal gedurende vijf jaar: het onderdrukt de eisprong en maakt de baarmoedermond voor zaadcellen vrijwel ontoegankelijk door taai slijm. Dit is een duidelijk ander mechanisme dan bij de gewone spiraal waarbij de innesteling mogelijk voorkomen wordt (dit laatste kan een ethisch probleem vormen voor de dokter of de patiënt).

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

de pilmedischmirenapostnatale depressie