Deugdelijke huisvrouw

Ds. A.A. Egas / 3 reacties

Vraag

In Spreuken 31 gaat het over een deugdelijke huisvrouw die altijd druk bezig is met tijdelijke dingen. Je leest niet dat ze ook tijd nam om aan de voeten van de Heere Jezus te zitten om van Hem onderwijs te krijgen. Ze lijkt eigenlijk meer op Martha. Maar Martha wordt daar door de Heere voor bestraft, terwijl deze vrouw wordt geprezen! Hoe moet ik hier als huisvrouw mee omgaan? Vaak voel ik me schuldig, omdat ik zo druk ben met alles en dan de Heere soms de hele dag vergeet. Graag zou ik hier een bijbels antwoord op krijgen van een predikant.

Antwoord

Geachte mevrouw,

Er is een prachtig boek dat draagt de titel “Schijnbaar tegenstrijdigheden Schriftuurplaatsen verklaard” van de oudvader Johannes Polyander, hoogleraar aan de universiteit van Leiden. In dit boek legt hij verschillende teksten uit, die zo op het eerste oog met elkaar in tegenspraak lijken te zijn. Dit doet zich ook voor bij de teksten die u noemt in uw vraag.

U noemt in de eerste plaats de deugdelijke huisvrouw uit Spreuken 31. Ik heb dat Bijbelgedeelte er nog eens op na gelezen en inderdaad trof ook mij haar tomeloze inzet. Wat heeft zij het met veel dingen druk gehad. Wat daarbij opvalt is dat ze, bij al haar vele werkzaamheden, ook oog had voor de noden en de zorgen van de mensen die het erg moeilijk hebben in het leven, de nooddruftigen en de ellendige. Ook heeft zij volop de tijd om haar kinderen op te voeden en met andere te spreken over de Heere en Zijn dienst. We lezen immers van haar: "Zij doet haar mond open met wijsheid, en op haar tong is leer der goeddadigheid." Daaruit blijkt wel dat zij werkelijk zorgde. Zij was niet een slaaf van haar pronkzucht of overdreven netheid. Ze is dus niet alleen bezig met de tijdelijke dingen, maar is volop geestelijk actief. Zij gebruikte de talenten die de Heere haar had gegeven op de juiste wijze. Zij mocht iets verstaan van de scheppingsopdracht om "een hulp tegenover haar man te zijn."

In de woorden die een omschrijvingen van haar leven geven blijkt dat heel duidelijk. Zo wijzen de kanttekeningen er op, dat deugdelijk ook wijst op vroomheid. Wanneer Salomo schrijft dat sterkte en heerlijkheid op haar klederen zijn, dan wijzen deze woorden naar vertrouwen op God en het sieraad van godzaligheid. Aan het slot wordt deze vrouw omschreven als een "die de Heere vreest."

Wanneer je dit zo van die vrouw leest en hoe ze in het leven stond, is het de vraag of ze het gedrag van Martha vertoonde toen de Heere Jezus bij hen op bezoek was. Want waarom zou de Heere Jezus Martha vermaand hebben, terwijl het toch ook behoort bij de gastvrijheid om voor je vrienden te zorgen. Abraham bereidt ook een maaltijd voor de Heere als Hij bij hem op bezoek komt. Maar dat is het niet waar het om gaat. De Heere Jezus ziet het hart aan en Hij bemerkt dat Martha niet op haar plaats is. Ze is op dat moment teveel bezig met haar aandacht voor een uitgebreide maaltijd. Ook  eenvoudig en sober eten was goed geweest, omdat het ten koste ging van de wezenlijke dingen, namelijk de ontmoeting met de Heere Jezus. Matthew Henry schrijft dan ook: “Overmatige zorg en onrust over vele dingen in deze wereld is een verkeerdheid, die dikwijls voorkomt onder Christus’ discipelen.” Bij alles blijft immers staan: “Zoekt eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.” Martha was een echt kind van God. De Heere heeft haar lief en zij mag de Heere Jezus kennen als de beloofde Messias. Maar in dat drukke dienen was ze van haar plaats, omdat ze op dat moment niet de juiste prioriteit wist te stellen.

Dat is ook waar u op moet letten. U voelt zich terecht schuldig. Want als u de Heere vergeet, dan vergeet u de Voornaamste. Ik weet te weinig van uw gezinssituatie, maar zorg er voor dat u voldoende tijd hebt om rustig Gods Woord te lezen en te overdenken. Wanneer u bijvoorbeeld de kinderen naar school hebt gebracht, neem dan eerst een half uur voor u zelf en lees in alle rust en stilte Gods Woord en buig uw knieën om de verborgen omgang met God te zoeken. U zult bemerken dat de Heere dit zegenen wil en u veel sneller met uw werk klaar bent dan anders. Weet daarbij ook dat zorgen voor uw gezin en huis ook godsdienst is. U hebt de roeping van de vrouw uit Spreuken 31 en doe het met de gezindheid van Maria.

Met een hartelijke groet en Gode bevolen,
Uw ds. A. A. Egas

3 reacties
EVA
Je kan God aanbidden achter het aanrecht, achter de strijkplank, en tijdens het stofzuigen....zing van Zijn grootheid! of als er iemand in je gedachten komt om voor te bidden, dan kan je zijn/haar naam noemen en deze persoon bij God brengen.
En als God je Vader mag zijn, dan wil je die was wel laten liggen om met God te praten (stille tijd) dat is mijn eigen ervaring ik voelde me ook altijd zeer schuldig, maar sinds ik echt mag weten dat God mijn Vader is, en ik mag weten wie ik ben in Zijn ogen, en het MOETEN weg viel, (want het is genade), toen ging ik daar veel ontspannender mee om....en gaat het bijna vanzelf.
plderoos
Een schuldbesef moet wel aanwezig zijn maar mag niet overheersen. Dankbaarheid voor wat God allemaal voor ons gedaan heeft zou voorop moeten staan. (Col. 3:15 - 17)

Ik denk dat het goed is om 'momenten' en 'structuren' niet door elkaar te halen. Denk je niet dat de vrouw uit spreuken 31 die 'structureel' aan het werk was niet ook op dat 'moment' aan Jezus voeten zou zijn gaan zitten als Hij langs zou komen? Beide verhalen sluiten elkaar toch niet uit? Een werkzaam leven sluit godsvrucht toch niet uit? Wat je te doen hebt doe je toch uiteindelijk voor onze Schepper? Daar zou je je inderdaad volcontinu bewust van moeten zijn maar dat je dat niet bent is je ook vergeven om Jezus wil. En dus moet je als je je bedenkt dat je weer niet bewust voor God bezig bent geweest dankbaar zijn dat Hij je werk in Christus toch zegenen wil.
joelie
Onlangs prachtige preek gehoord van dr. H. v.d. Belt.
Aanrader:

http://kerkdienstgemist.nl/assets/586410-Maar-n-ding-is-nodig