Bevrijdingspastoraat

Ds. H. Veldhuizen / 2 reacties

Vraag

Ik ben een boek aan het lezen over vrij zijn in Christus. Over het afleggen van boosheid, teleurstellingen, enz. Weet u waar ik terecht kan voor bevrijdingspastoraat? In onze gemeente is daar geen sprake van.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je vraagt waar je terecht kunt voor bevrijdingspastoraat en zegt erbij dat daar in jullie gemeente geen sprake van is. Nu weet ik niet waarom je die vraag stelt. Is dat louter uit belangstelling, omdat je, zoals je schrijft, er een boek over aan het lezen bent? Of is het voor jezelf of een ander omdat je met iets zit, boosheid of teleurstellingen (daar spreek je van) in je eigen leven of in het leven van die ander, omdat jij (of die ander) bijvoorbeeld misbruikt bent of zwaar in iemand bent teleurgesteld? Er kunnen zoveel dingen in het leven zijn die iemand psychisch diep raken of knakken of geknakt hèbben.

Nu, je vraag war je voor bevrijdingspastoraat terecht kunt kan ik het beste beantwoorden met: Kijk op Internet. Je vindt daar verschillende adressen en ook nadere informatie, waar je al of niet mee geholpen bent. En het tweede, dat je zegt dat er in jullie gemeente sprake van is: dat geldt vele gemeenten, misschien wel het overgrote deel van de gemeenten waarmee Refoweb zich verwant weet. Ik weet echter niet, beste vriend(in), of je het bij het bevrijdingspastoraat moet zoeken. Het bevrijdingspastoraat gaat er namelijk vanuit dat boosheid, teleurstellingen enz. werk is van demonen. Is dat zo? Ik lees dat niet direct in het Evangelie als het bijvoorbeeld spreekt van bezetenheid of gebonden-zijn door demonen of door duivelen of onreine geesten.

Boosheid, om het daar op te houden, is een heel menselijke reactie. Denk aan Jezus, Die de Farizeeën toornig (en tegelijk bedroefd) aanziet (Mark. 3:5). Of denk aan wat Paulus schrijft: "Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden", zegt de Heere (Rom. 12:19). Paulus wil zeggen: Je mag best toornig/boos zijn, dat kan ook niet anders, het is een heel menselijke reactie op ervaren groot onrecht, maar: laat het niet de maat te buiten gaan doordat je je bijvoorbeeld zou wreken, leer het in Gods handen te leggen, want Hij zal het (eenmaal) vergelden.

In Efeze 4:26 zegt Paulus het nog een keer: "Wordt boos, maar zondig niet; laat de zon niet ondergaan over uw boosheid", dat wil zeggen: de boosheid heeft zijn grenzen, het moet (als het kan) weg zijn voordat de zon ondergaat. Veelzeggend is dat Paulus er achteraan zegt: "Geef de duivel geen plaats"(vers 27). De duivel zou je namelijk in zijn greep kunnen nemen als je boosheid de maat te boven gaat, je zou onverantwoorde dingen (bijvoorbeeld jezelf wreken) kunnen gaan doen. Ik denk daarbij aan Galaten 5:20. Daar noemt Paulus ruzie en woede-uitbarstingen (Herziene Statenvertaling) werken van het vlees. Die werken van het vlees moeten weg. Er moet de vrucht van de Geest voor in de plaats komen (vers 22), bijvoorbeeld: zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Daarbij denk ik niet in de eerste plaats aan bevrijdingspastoraat, maar aan het bevrijdende evangelie van Jezus Christus. Wat ik daarmee bedoel? Het bevrijdende evangelie van Jezus Christus wordt, als het goed is, verkondigd in de prediking van het Woord. We worden geroepen tot geloof in Hem en tot bekering van alles wat niet goed is in ons leven. De Heilige Geest wil dat, onder andere door de prediking van het Woord werken. Je mag (moet) daar ook om bidden, voor jezelf en voor de ander. Als je schrijft: in onze gemeente is geen sprake van bevrijdingspastoraat, dan zeg ik: daar heb je gelijk in, maar aan de andere kant: onderschat de verkondiging van het Woord niet. Die verkondiging is, als het goed is, een krachtige prediking van Jezus Christus en Zijn verzoenend en verlossend en bevrijdend werk. Als dat er is dan is dat m.i. het beste bevrijdingspastoraat dat er is.

Ik zeg daar wel iets bij: het kan zijn dat er toch als het ware een muur van boosheid en teleurstellingen, enz. (ik gebruik je eigen woorden) bij je is, zodat de verkondiging van het Woord je niet helpt en je met boosheid en teleurstellingen blijft zitten. Dat kan een ingrijpende reden hebben, bijvoorbeeld: ernstig ervaren misbruik, mishandeling, bedrog, misschien door schijnbaar vrome mensen. Ik denk dat in dat geval heel belangrijk een pastoraal gesprek (meerdere gesprekken!) met je dominee of een heel begrijpende ouderling of gemeentelid is. Zit het heel erg diep (ik kan jouw eventuele problemen of die van die ander niet overzien) dan denk ik dat goede psychische behandeling belangrijk is. Al met al zie je dat ik het niet zozeer zou zoeken in bevrijdingspastoraat, ook al heb ik je voor adressen verwezen naar Internet. ik verwijs je bij voorkeur naar de zondagse erediensten en naar het pastoraat in je eigen gemeente. Probeer het eens! Leg je problemen (of die van die ander) aan je predikant of andere ambtsdrager voor. Vraag om hun gebed. En zie hoe je daarmee, met Gods hulp (!), verder komt.

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb. God zegene je.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

bevrijdingspastoraat
2 reacties
rozelyn
Naast het duidelijk antwoord vanDs Veldhuizen zou je eens op de site van het bevrijdingspastoraat kunnen kijken. Ze geven daar ook conferenties over zowel met bevrijdingsconferentie, als vrij zijn weekenden. Ik denk als ik jou vraag lees je daar misschien eens naar toe kunt gaan. Ik ben ook naar zo;n conferentie geweest en het heeft mij dichter bij God gebracht dan ooit. Als je wil je kan je contact met mij opnemen dan wil ik je er nog wat meer over vertellen.

Heel veel sucses
adj106
De site bevrijdingspastoraat.nl geeft inderdaad veel informatie. Recent ben ik ook naar een Vrij zijn weekend geweest en heb het ook als positief ervaren.
Je zou ook het boek Bevrijd van banden van Wilkin van der Kamp kunnen lezen, wat een heel duidelijk boek is!

Gods zegen!