Moeilijk kauwen

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Als wij bijv. varkensrollade, biefstuk, varkenssnitzel of beenham eten, heb ik altijd veel moeite om dit weg te krijgen. Ik krijg het moeilijk gekauwd en kan het met moeite wegslikken. Als ik teveel van dit vlees eet ga ik kokhalzen. Ik denk dat dit meer psychisch is omdat iedereen op mij zit te wachten en ik daardoor sneller wil eten, zodat ik niet altijd als laatste klaar ben. Meestal lukt dit niet. Ik zeg wel eens gekscherend dat ik een afwijking heb aan mijn slijmvliezen. Zou er een bepaalde medische oorzaak voor dit probleem kunnen zijn? Of zou het tussen mijn oren zitten zoals ze thuis wel eens zeggen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Dit probleem is niet karakteristiek voor een aandoening van de slijmvliezen of een andere specifieke medische aandoening. Dat betekent overigens niet dat als iets "tussen de oren zit" het geen medisch probleem is. Heeft het te maken met het feit dat het (meerendeel van dit) vlees afkomstig is van varkens? Er zijn gezondere vleessoorten, dus medische gezien is dat niet erg...

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch