Standpunten van C. S. Lewis

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 7 reacties

Vraag

Sinds kort lees ik boeken van C.S. Lewis. Het zijn bijzondere boeken met veel stof tot nadenken. Onder andere het boek "De grote scheiding" vind ik erg fijn. Toch kom ik regelmatig (o.a. op Refoweb) kritiek tegen op de schrijver. Mijn vraag is: wie is deze C. S. Lewis en hoe zijn zijn standpunten over de zaken die bevindelijk gereformeerden zo belangrijk vinden?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je stelt twee vragen over de schrijver en apologeet Lewis. Voor het feitelijke verwijs ik je naar een ander antwoord op deze site.

Daarnaast vraag je naar hoe verschillende meningen over een schrijver als Lewis te verklaren zijn. Zelf geniet je van zijn boeken, maar je komt mensen tegen met een andere mening.

Van de schrijver C.S. Lewis kan ik zeggen dat hij op bepaalde punten dwaalt. Datzelfde geldt trouwens ook voor andere schrijvers, noem ze maar op, Calvijn, Luther, Piper, Spurgeon enzovoort. Sterker nog, dat geldt ook van jou en van mij. De Bijbel zegt, wij kennen ten dele, (1 Korinthe 13:12vv) en pas straks zal ik kennen zoals ik gekend ben.

Hier en nu geldt dat ik samen met alle heiligen pas ten volle kan begrijpen wat de breedte en lengte en hoogte van de liefde van Christus is, (Efeze 3:18). Omdat ikzelf ten dele ken, heb ik anderen, Lewis, Spurgeon, Calvijn enzovoort nodig om meer zicht te krijgen op het geheel. Alleen red ik het niet, ik heb daar andere christenen uit heden en verleden voor nodig.

Soms denk ik dat we als huidige christenen te kritisch zijn. Richting het verleden zijn we tolerant. Dat bijvoorbeeld Luther een afwijkende avondmaalsvisie had vergeven we hem graag. Dat Spurgeon en Philpot aanhangers waren van de volwassendoop vergeten we soms maar even, maar als het dichterbij komt, als het gaat om boeken van hedendaagse theologen, dan zitten we te 'millimeteren' of alles wel klopt volgens onze schema's en dogmatieken. En o wee als er hier en daar iets ontbreekt, dan moet er in recensies gewaarschuwd worden... Dat gebeurt trouwens zowel links als rechts, zowel in evangelische als reformatorische wereld. Overigens kon ik die kritiek in een snelle zoektocht op Refoweb niet vinden...

Wanneer we echter beseffen dat alleen de bijbel Gods Woord is en dus voor 100 procent betrouwbaar en dat ik alle andere boeken daaraan moet en mag toetsen, dan mag ik uit al die andere boeken de goede dingen eruit halen en de rest laten liggen. Net doen als de kippen, die eten het voer op en de steentjes laten ze liggen.

Kortom, in antwoord op je vraag, dank God voor de zegen die jij ervaart bij het lezen van Lewis. We nemen zijn woorden aan voor zover ze overeenkomen met de Schrift. En wanneer anderen de stijl op een of andere manier niet aanspreekt is dat niet erg als we maar met respect erover blijven spreken en bijbels ermee omgaan.

Wanneer je bijvoorbeeld de zgn. Narnia-serie leest, dan is dat een stijl die je aanspreekt of niet, dat is smaakgebonden. Bijbels gezien (zie Richteren 9) is de stijl een aanvaardbare.

Het komt erop aan of we leven met de Christus der Schriften, of we Jezus mogen kennen als onze Redder en Verlosser. In dat geloof heeft Lewis, voor zover wij dat als mensen kunnen bekijken,  geleefd en gewerkt en geschreven. Het gaat erom dat wij dezelfde Heiland mogen dienen! Doe je dat al?

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

boekenC.S. Lewis
7 reacties
Race406
Goed antwoord!
Inderdaad: Van "oudvaders" etc neemt men van alles aan en is het goed, of in ieder geval wordt een afwijkende visie geaccepteerd. Want Philpot/Spurgeon (is overgedoopt!!!!)/Boston/Erskine was toch zo'n begenadigd man...
Wordt er nu een boek geschreven waar een afwijkende doch ook Bijbels te onderbouwen visie in uitkomt dan wordt de schrijver nog net niet gelyncht...
1a2b3c
Helder antwoord, mooi!!
Er zijn schrijvers van vroeger die door sommigen zelfs eerder gelooft worden dan de Bijbel zelf, triest!!!
Alles wat nieuw is wordt vaak 'verdacht' tenzij de nieuwe schrijvers duidelijk aangeven voor 100% achter de geaccepteerde oudvaders te staan.
Geef je aan dat je alleen de Bijbel als grondslag wilt dan ben je al verdacht nog voor je iets gezegd hebt.
Gerteke
Van Heijningen:"Dat Spurgeon en Knalpot aanhangers waren van de kinderdoop vergeten we soms maar even..."

Zij waren toch juist tegenstanders van de kinderbesprenkeling en aanhangers van de volwassendoop?

Verder goed antwoord!
Gerteke
Hmm, ik kopieerde toch echt de zin van Van Heijningen met het woord P H I L P O T erin en niet Knalpot :S.
Race406
@Gerteke: Het is al aangepast zie ik.
10249
Idd een goed en helder antwoord. Als het gaat om de stijl ben ik het er van harte mee eens. Toch is het wel degelijk goed te beseffen uit welke traditie Lewis komt en ook in die context zijn boeken te lezen. Bijvoorbeeld dat hij in een vagevuur geloofde (zie: Onversneden christendom uit mijn hoofd gezegd) is Bijbels m.i. niet te aanvaarden. Kritisch blijven lezen is dus wel degelijk van belang. Dat betekent echter niet dat zijn boeken niet meer gelezen hoeven te worden, want de kernboodschap is Bijbels.
refoweb
Excuses, er is iets misgegaan met het redigeren van vraag en antwoord. Michel van Heijningen sprak in eerste instantie wel degelijk over de volwassendoop. De fout lag dus bij ons.