In je hart overspel plegen

drs. J. Hoekman / 23 reacties

Vraag

In verband met het zevende gebod zegt Jezus dat je ook in je hart overspel kunt plegen. Het verlangen naar het verkeerde is dus al verkeerd. Ik heb inmiddels bijna een jaar verkering. Mijn vriend en ik verlangen er best wel eens naar om met elkaar naar bed te gaan, terwijl we geloven dat het verkeerd is om gemeenschap met elkaar te hebben als je nog niet getrouwd bent. Het lijkt me dat zulke gevoelens onvermijdelijk zijn, maar doe je -door zulke verlangens toe te laten- niet eigenlijk ook overspel in je hart? Je kunt wel grenzen stellen in wat je wel en niet doet samen, maar in je gedachten ga je het liefst verder. Ik vraag me dan af: is het eigenlijk wel een gezonde gewoonte om zo lang verkering te hebben als in onze kringen gebruikelijk is?

Antwoord

Mijn antwoord hangt af van de leeftijd van de vraagstelster en de frequentie waarmee jullie elkaar door de weeks zien. Het risico dat julliue lopen bij regelmatig contact met elkaar. Paulus zegt dat het beter is te trouwen dan te branden en dat betekent in mijn visie dat je bij zulke verlangens voor elkaar, jezelf en de ander niet op de proef moet blijven stellen, want anders komt de duivel er tussen. Maar dat hangt dus wel af van het feit hoe lang jullie elkaar al kennen, hoe oud jullie zijn en hoe vaak jullie elkaar dus zien.

Nee het is niet zondig of verkeerd om begeerte te hebben naar hem of haar van wie je houdt en met wie je dus een relatie hebt, want het gaat niet over het huis of de vrouw van je NAASTE. Liefde en verlangen naar elkaar is een van God gegeven geschenk aan de mens, want de meeste is de liefde. Mijn antwoord zou zijn, stel een trouwdatum vast als je zeker weet dat je voor elkaar bestemd bent en dank de Heere dat Hij jullie heeft samengebracht.

Ds. J. Hoekman

Tags in dit artikel:

verkering
23 reacties
Samanthi
Helemaal mee eens
Wacht niet te lang uiteraard speelt je leeftijd een grote rol, maar je kunt beter met tweedehands meubeltjes beginnen dan een ellelange verkering met alle spanningen van dien.
Neem met iets minder genoegen en geniet van elkaar gr Samanthi
Wiepie
Onee hoor, je kan elkaar ook heel goed leren kennen zonder dat je samenwoont! Mijn zus en haar vriend zijn om het weekend en soms ook tussendoor bij elkaar. Ze koken samen, helpen elkaar in het huishouden, reizen samen. Maar goed zij zijn al dertigers. Bovendien als je samenwoont kun je net zo goed gaan trouwen.
Cloudsadmirer
Kilejan, dat is absoluut niet waar. In ieder geval niet bij iedereen. Ligt er ook aan hoe lang je verkering hebt gehad.

Vraagstelster je vraagt: 'is het eigenlijk wel een gezonde gewoonte om zo lang verkering te hebben als in onze kringen gebruikelijk is?'

Goeie vraag, ik denk het niet. Als je allebei van de Heere houd en je bent zeker van elkaar dan zou er niks meer in de weg moeten staan.
Wiepie
@ kilejan Aha, op die manier:) Ik dacht aan een heel andere vorm van samenwonen.
Mijn zus gaat over enkele maanden trouwen na een relatie van ruim een jaar.

@Rinkske. Inderdaad als je beide voelt dat jullie er klaar voor zijn en daarin ook samen de weg van het geloof willen gaan, wat houd je inderdaad tegen? Maar zeker leeftijd speelt een rol. Overigens wel een kanttekening. Ik denk niet dat het een heel gezonde houding is strikt te letten op "wat in onze kringen gebruikelijk is" Als je beide ervaart er nog niet klaar voor te zijn (na bijv. een jaar) is het veel waardevoller tijd te nemen om elkaar goed te leren kennen. Het is jullie immers jullie huwelijk! Er kunnen anders behoorlijk wat vervelende spanningen ontstaan.
TheKeimpe
Misschien moet je het nog wel scherper stellen KileJan: Het is zondig om te trouwen als je nog nooit naar elkaar hebt verlangd.
43843
We moeten de woorden in de contaxt lezen en dan is hier natuurlijk geen sprake van overspel.
dominerik
Waar komt toch het merkwaardige idee vandaan dat seksualiteit voor het huwelijk een zonde zou zijn tegen het zevende gebod?
jhvdm
Hele herkenbare vraag van de vraagsteller! Maar het blijft moeilijk als je jong verkering heb! Want dan heb je wel je gevoelens/verlangens naar elkaar toe, en toch moet je dan wel een lange verkeringstijd.. En vooral als je dan rein wil blijven is dat niet makkelijk...
1a2b3c
Er zijn verschillende plekken in de Bijbel waarin staat dat sex bedoelt is voor het huwelijk, o.a. Matt.19:5 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.
1Kor.7:9 Maar als zij zich niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen, want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Waarom sommige mensen de zonde van sex voor het huwelijk zwaarder laten wegen dan andere zonden vind ik ook hypocriet.
Ikzelf
@ kilejan, dominerik

Lees Zondag 41 van de Catechismus eens. Daar lees je wat het 7e gebod inhoud en ons leert!
1a2b3c
kilejan, ik heb uiteindelijk ook maar één boek en dat is DE BIJBEL.
Maar na en onder de Bijbel kun je best veel aan andere boeken hebben.
Wat ik aan de catechismus fijn vind is als die tekstverwijzingen.
Kun je in de Bijbel opzoeken wat er volgens de catechismus allemaal over het 7e gebod gaat. (en je eigen conclussies trekken)
1a2b3c
De catechismus moet de Bijbel niet bewijzen en de Bijbel ook de catechismus niet. (ik ben niet eens zo'n fan van de h.c.) Het gaat om de Bijbel!!
Ik vind die tekstverwijzingen gewoon makkelijk, maar wel uitkijken dat je alles in het verband leest anders kun je idd een heleboel 'bewijzen' en er ook rekening mee houden dat het onvolledig kan zijn.
Woord en Geest, dat ben ik helemaal met je eens maar Hij gebruikt ook mensen, staat in de Bijbel. bijv. 1Kor.1:21, Joh.17:20.
Maar ik onderzoek wel net als de mensen van Beréa of de dingen zo zijn als er gezegd/geschreven wordt. Hand.17:11.
Intussen zijn we een beetje afgedwaald maar de tekstverwijzingen bij het 7e gebod zijn echt wel zinvol.
Ikzelf
@ 1a2b3c

Bedankt voor je aanvulling.

@ kilejan

Als je het niet nodig vind om in de Catechismus de uitleg van het 7e gebod te lezen moet je inderdaad de tekstverwijzing maar eens lezen.

Als ik het goed begrijp denk jij dat het 7e gebod alleen gaat over overspel doen? Dus als ik niet trouw (of verkering heb/verloofd ben) kan ik zowieso er van uit gaan dat ik me aan het 7e gebod houd?
dominerik
ikzelf, je kunt als niet-getrouwde het huwelijk van een ander breken
dominerik
Je kunt voor of tegen sex voor het huwelijk zijn, maar je kunt toch niet met droge ogen beweren dat het een overtreding is van het zevende gebod?!
dominerik
Wat je vergeet, Molly Malone, is dat tijdstip van geslachtsrijpheid en huwelijk vrijwel samenviel; nu zit daar een gat van minstens tien jaar. Bovendien koos je je partner niet, maar werd het voor je geregeld. Je had geen verkering. Er viel voor het huwelijk simpelweg geen sex te hebben.
Het is nog zo simpel niet om een sexuele moraal uit de bijbel te halen die voor ons bruikbaar is. Of had jij liever op de veertiende uitgehuwelijkt willen worden?
1a2b3c
@dominerik, De sexuele moraal is zeker wel uit de Bijbel te halen, God leert ons echt geen moraal die niet bruikbaar voor ons is.
De tekst in 1Kor.7:9 bijv. is duidelijk genoeg: Maar als zij zich niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen, want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Daar haal ik uit: 1 Dat je je moet beheersen, 2 als je brandt van verlangen kun je beter trouwen dan branden.
Dus niet beter trouwen dan sex voor het huwelijk maar beter te trouwen dan te branden.

Kun je aankomen met: maar in onze tijd..... toch verandert die tekst daar niet door.
En je bewering dat er voor het huwelijk simpelweg geen sex viel te hebben is natuurlijk onzin. Dat gebeurde toen toen net zo goed als nu.
Daar waren zelfs wetten voor gemaakt Ex.22:16 bijv.
dominerik
1a2b3c, je kunt overal vandaan wel een tekst plukken, maar lees het geheel nou eens goed. In Exodus 22 gaat het toch niet over een stel dat verkering heeft ... Dat probeer ik nu juist te zeggen. Wil jij uitgehuwelijkt worden? Teksten veranderen niet, de tijd wel. En daarom is het nog zo simpel niet om een sexuele moraal uit de bijbel te halen.
1a2b3c
Je hebt gelijk, Exodus is niet zo'n goed voorbeeld ivm een stel dat verkering heeft. Ik reageerde meer op sex voor het huwelijk, maar 1Kor.7:9 is duidelijk genoeg, daar ga je alleen niet op in.
En vers 34 ook: Er is onderscheid tussen de gehuwde vrouw en het meisje dat nog maagd is. De ongehuwde draagt zorg voor de dingen van de Heere om zowel naar lichaam als naar geest heilig te zijn. Zij echter die gehuwd is, draagt zorg voor de dingen van de wereld, hoe zij haar man zal behagen.

En verder: ook al wordt het niet altijd met zoveel woorden gezegd, je kunt best opmaken dat het de gewoonte is in de Bijbel dat er eerst getrouwd wordt en dan pas sex.

Gen.2:24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw (geen vriendin) hechten; en zij zullen tot één vlees zijn. (let op de volgorde)
1a2b3c
Ik reageerde meer op sex voor het huwelijk...

Moet zijn: ik reageerde meer op sex voor het huwelijk zonder vaste verkering.