Heen-en-weer geworpen

Ds. J.R. Lammers / 1 reactie

Vraag

Ben wat vastgelopen. Mijn jeugd was Hervormd (bij ons preekten de a.s. unversiteitsdocenten). Ouders lieten me niet dopen. Als volwassene gedoopt in de RKK. Als tiener las ik uit de SV op mijn kamer. Dat sprak me aan. Ook de belijdenissgeschriften. Traktaten van de Vergadering maakten me duidelijk wie Jezus is en wat Hij deed en doet. Kwam er niet toe in de Hervormde Kerk gedoopt te worden en werd dus Rooms Katholiek. Sedert 1991 is er sprake van heen-en-weer geworpen worden. Dan weer eens rooms praktiserend, maar geen voedsel vindend. Dan weer i.p.v. de Willibrord de SV ter hand en bijv. Dagboek Leven en Licht erbij. Ik heb Vergadering-kennissen en mensen uit de Ger. Gem. Mijn gezin is rooms. Sedert jeugd blijk ik te zoeken. Nam een beslissing, maar zoek nog steeds. Ben bang dat ik er niet uit kom en zo aanmodder tot het einde. Nu lees ik weer materiaal van de Ger. Gem. Ik word ook geplaagd door een aan autisme verwant syndroom. Wat moet ik?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Deze vraag leent zich absoluut niet voor een kort antwoord via de Vragenrubriek. Mijn indruk is dat deze persoon vooral behoefte heeft om "zichzelf te ontdekken". Daarvoor is vooral "contextueel pastoraat" een geweldige invalshoek. Ik raad aan om een contextueel pastor (of eventueel een contextueel psychotherapeut, via bijvoorbeeld Eleos)  te zoeken. Met deze vorm van pastoraat of therapie wordt iemands eigenheid en "eigen plaats in de wereld" verkend met behulp van de familiegeschiedenis en de daarin te vinden hulpbronnen.

Ds. J. R. Lammers

Ds. J.R. Lammers

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nijbroek/Amsterdam
  • Status:
    Inactief
1 reactie
jeewee
Inderdaad gaat deze vraag zo veel verder en vraagt meer dan zomaar een antwoord. Tegelijkertijd legt de vragensteller hier een basisvraag bloot die bij zovelen leeft: heen en weer geslingerd te worden tussen waarheid en onwaarheid, tussen gevoel en feiten, tussen gevoel en geloof.
Ik wens de vragensteller en al die anderen sterkte toe in de zoektocht!
Ik wens hem/haar vooral toe dat het licht van Gods Geest mag vallen op woorden uit de Bijbel die vaak alleen maar woorden lijken....