Sabbat of zondag

Ds. A.J. Schalkoort / 3 reacties

Vraag

Hield Jezus ook de zondag als rustdag na Zijn opstanding? Of hield Hij gewoon de sabbat? Zo ja, waarom lezen wij dan zondags nog steeds dat wij rusten op de sabbatdag? Bij ons in de kerk wordt er vaak bijgezegd dat de wet voor toen, maar ook voor nu is. Kunt u mij helderheid verschaffen?

Antwoord

Op het eerste gedeelte van de vraag kunnen we antwoorden dat Jezus na Zijn opstanding de eerste dag van de week als sabbatdag heeft gehouden. Alle vier de evangelisten geven duidelijk aan dat Jezus dus op de eerste dag van de week is opgestaan en aan Zijn discipelen verscheen zowel aan het begin van de dag en zelfs tegen het einde van de dag, b.v. aan de Emmausgangers. Voor Zijn opstanding hield Hij op Oudtestamentische wijze de sabbat. Hij ging naar gewoonte op de sabbat naar de synagoge, zo lezen we in de Evangeliën. Door Zijn opstanding en verschijningen op de eerste dag van de week heeft Hij voor de Nieuwtestamentische gemeente aangegeven de rustdag voortaan te houden op de zondag. De eerste christenen hebben daarom de eerste dag van de week als rustdag gehouden. Uit Handelingen 20:7 e.v. weten we dat te Troas een samenkomst van de gemeente werd gehouden waarin het Heilig Avondmaal werd bediend en Paulus een rede hield die tot middernacht duurde. Paulus wekt de gemeente van Korinthe op om op elke eerste dag van de week iets weg te leggen voor de collecte die bestemd was voor de arme gemeente in Jeruzalem.

Wat het tweede deel van je vraag betreft: we lezen als Nieuwtestamentische gemeente de Tien Geboden en noemen de sabbatdag. De Tien Geboden zijn niet uitsluitend bedoeld voor de tijd van het Oude Testament maar ook voor de Nieuwtestamentische gemeente. De ceremoniële wetten zijn door Christus' offer afgeschaft maar de Tien Geboden niet. Ze zijn ons gegeven in de ontdekkende functie van de wet (waaruit kent gij uw ellende, uit de wet Gods), en gegeven als regel voor de dankbaarheid. Voor ons is die sabbatdag, nl. de rustdag, zoals sabbat betekent, nu de eerste dag van de week. Het zou ook niet goed zijn als we b.v. het Hebreeuwse woord voor sabbat zouden vertalen in zondag. Dan zouden we moeten lezen: gedenkt de zondag dat gij die heiligt. Zo’n vertaling kom ik trouwens in geen enkele mij bekende Nederlandse vertaling tegen.

Het is bekend dat in sommige kringen vast gehouden wordt aan de viering van de zevende dag als sabbat en men zelfs christenen veroordeelt die dat niet doen. Ook daarin bespeuren we helaas een stuk wetticisme. Belangrijk is dat we de zondag als sabbatdag houden. Daarover wil de Heere Zijn zegen geven. Het houden van die dag is toch bedoeld om ons alles te geven in dit leven waardoor we mogen behoren tot dat volk voor wie er straks een eeuwige rust zal overblijven.

Ds. A. J. Schalkoort

3 reacties
Dorah
Omdat hier een predikant niet mag worden tegengesproken wil ik je aanraden om eens een kerkgeschiedenisboek ter hand te nemen. Daar kun je in lezen wanneer en door wie de zondag is ingesteld. Ook over ceremoniële wetten valt nog meer te zeggen. Het is maar net welke ethische visie je hanteert. Onderzoek zelf!
Johannes3vers16
Vraagsteller, “zomaar” even wat vragen:

Jezus zei zelf in Matthëus 12: 40; “Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.” Dat is het vertrekpunt mijns inziens. Dat is dus 3x24 uur!

In Johannes 19:31 lezen we: “Het was voorbereidingsdag, en de Joden wilden voorkomen dat de lichamen op sabbat, en nog wel een bijzondere sabbat, aan het kruis zouden blijven hangen. Daarom vroegen ze Pilatus of de benen van de gekruisigden gebroken mochten worden en of ze de lichamen mochten meenemen.” Jezus is dus voor een bijzondere sabbat (een feestdag) begraven!

Even tussendoor. Als we de begrafenisdag zien als een “gewone sabbat” dus de vrijdag dan kunnen we met 3 dagen en 3 nachten en de opstandingsdag op zondag al helemaal niet uit de voeten. Dus de goede vrijdag/zondag traditie is sowieso fout!

Nu naar Johannes 20:1; “Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald.” Op de eerste dag van de week, de zondag, kwam Maria naar het graf. Het was nog donker en de steen was weggehaald. Wanneer? Voor zonsondergang de vorige dag.

In Lukas 24: 6 en 7 zeggen de engelen tot de vrouwen: “Hij is niet hier, hij is uit de dood opgewekt. Herinner u wat hij u gezegd heeft toen hij nog in Galilea was: de Mensenzoon moest worden uitgeleverd aan zondaars en moest gekruisigd worden en op de derde dag opstaan.” Hier is het dus al gebeurd, verleden tijd.

Even terug naar de 3x24 uur. Jezus is voor zonsondergang begraven. Dus 3x24 uur later is het ook ergens voor zonsondergang. De eerste dag van de week, de zondag, was het nog donker toen de vrouwen naar het graf gingen. Dus puur Bijbels gezien is Jezus op de sabbat (de zaterdag) opgestaan voor zonsondergang en heeft zich op zondag pas geopenbaard. Dat zou dus betekenen dat op woensdag (3x24 uur eerder) de kruisiging heeft plaatsgevonden. De woensdagavond en donderdag was dan een bijzondere sabbat rondom het paasfeest.

In Handelingen 20 staat in het Grieks “op één der sabbatten”……………

Laten we niemand oordelen, want wie oordeelt zal zelf geoordeeld worden. Ons komt het niet toe deze mensen die de sabbat houden te veroordelen als wettische mensen.

Onderzoek waar het vandaan komt, van harte aanbevolen met de Bijbel er naast “De Sjabbat” geschreven door Barry & Steffi Rubin. Lees ook de kerkgeschiedenis er maar eens op na!

Sjabbat shalom!
bazuin
beste kilejan

Even googelen leerde mij dat Alexander de Grote royaal vóór Cristus leefde. 't Lijkt mij sterk dat hij de zondag als rustdag heeft ingesteld. Moet het niet CONSTANTIJN de Grote zijn?
Wat je tweede bericht betreft: Als de Joden de sabbath op zaterdag (eigenlijk van vrijdagavond tot zaterdagavond) vieren als laatste dag van de week, dan moet logischerwijs de dag die wij zondag noemen wel de eerste dag zijn.
En of het fout is?? Mwha...