Niet geestelijk gevoed in huidige kerk

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Samen met mijn vriend vind ik het sinds een half jaar niet meer fijn bij ons in de kerk (ger. gem.). Er is een tekort aan genadeprediking en onze dominee blijft maar hangen bij de vermaning. We worden zo niet geestelijk gevoed en hebben het er erg moeilijk mee. We zijn nog best jong en moeten natuurlijk steeds meer groeien in het geloof. Bij een hervormde bondsgemeente voelen we ons wel thuis en is de prediking beter. Ook merken we dat we hier geestelijk meer gevoed worden. Onze vraag is: Kunnen we zomaar overstappen? We zitten er erg mee. Hopelijk kunt u ons adviseren.

Antwoord

De Kerk is niet van ons, maar van God, van Zijn Zoon Jezus Christus. Als Hij ons, naar Zijn voorzienig bestel, een plaatsje geeft in één van Zijn gemeenten, moeten we het wel heel zeker weten om die gemeente te mogen verlaten. Dat kan nooit en te nimmer ZOMAAR, zoals wordt gesteld door de vraagsteller. Alleen in het uitsterste geval, namelijk als de prediking onbijbels is geworden en de gemeente zich zo gedraagt dat we op grond van de Heilige Schrift bezwaar moeten aantekenen; en dan kunnen we nog niet ZOMAAR weg, maar zullen we -ook als we jong zijn- er eerst alles aan hebben moeten doen, wat in ons vermogen ligt, om de misstanden en onbijbelse toestanden uit de weg te ruimen.

Verder, jullie zijn jong. Leven jullie ouders nog? Wat zeggen die ervan? Het vijfde gebod geldt niet op bijna alle terreinen, maar op alle terreinen van het leven, ook op het kerkelijke terrein; natuurlijk niet wanneer het tegen Gods Woord zou strijden wanneer je je ouders gehoorzaamt.

En nog wat, weet je zeker dat je in de nieuwe gemeente, waar je naar toe wilt, niet bedrogen wordt voor de eeuwigheid? Opgebouwd worden in je geloof kan een gecamoufleerde vorm zijn van zelfbedrog en zelfmisleiding. Daar kan ik niet over oordelen, zeker niet bij twee totaal onbekende vraagstellers, maar juist omdat ik er niets van weet, stel ik het maar eenvoudig weg aan de orde: pas op!

Als praktisch advies geef ik door: raadpleeg eens wat oudere, ervaren kinderen van God in jullie huidige gemeente, die je respecteert, en praat eens met hen over jullie problemen. Of ken je er geen, die de HEERE vrezen?

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze