Zacharias ook doof

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Een paar dagen geleden las ik in mijn dagboek dat Zacharias behalve stom, misschien ook wel doof is geweest. Dit werd gesteld naar aanleiding van Lukas 1: 62: "En zij wenkten zijn vader, hoe hij wilde, dat hij genaamd zou worden." Is hier meer over bekend?

Antwoord

Het Griekse woord wat in Luk 1:22 door stom is vertaald, kan volgens het woordenboek drie betekenissen hebben: 1. stom, 2 doof, 3. doofstom. Maar de Bijbelteksten die hierbij aangehaald worden, geven alleen de eerste betekenis aan. Dus op de vraag is m.i. taalkundig niet een eenduidig antwoord te geven. Ik ga er vanuit dat Zacharias alleen niet kon spreken (dus stom was) omdat Gabriël gezegd had: gij zult zwijgen en niet kunnen spreken (Luk 1:20). De engel sprak niet over het doof zijn.

Het feit dat de familieleden hem wenkten bij de naamgeving van Johannes wil niet direct zeggen dat hij doof was. Het was waarschijnlijk druk in huis, zodat ze hem wenkten dichterbij te komen.

Ondertussen geeft deze geschiedenis ons meer om over na te denken. Je zult toch een boodschapper rechtstreeks uit de hemel ontmoeten, die je zegt dat je gebed verhoord is. En je gelooft het niet!! Wij horen de kerstboodschap a.h.w. ook rechtstreeks vanuit de hemel: u is geboren de Zaligmaker. Geloven wij God op Zijn Woord? Wat is ongeloof toch een grote zonde!

Ds W. C.Meeuse

Lees meer artikelen over:

KerstZacharias