Muziek op je bruiloft

Ds. P.D.J. Buijs / 25 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik gaan binnenkort trouwen. Ik wil graag muziek op het feest 's avonds en mijn vriend is daar op tegen. Waar in de Bijbel staat of je wel of geen muziek mag hebben op je bruiloft?

Antwoord

Beste lezer,

Er staat nergens in de Bijbel dat je op je bruiloft wel of geen muziek mag. Dus de vraag is niet zozeer: mag het? Maar: waarom wil je het?

Het zou kunnen zijn dat je het wilt omdat je familie geen aardige dingen weet te bedenken om de avond te vullen. Dat laatste heeft namelijk verre de voorkeur: het is prachtig als op een gepaste, creatieve manier familieleden dingen doen. Vraag ze om dat te doen!

En als je wel voor muziek kiest? Dan is het de vraag welke. Twee dingen zijn niet gepast:

1. Terwijl de hele zaal aan het roezemoezen is, cd's met Psalmen en geestelijke liederen draaien. Dat is niet gepast, omdat bij luisteren naar geestelijke muziek aandacht, eerbied en betrokkenheid past. De lof van de Heere wordt gezongen; dat is geen achtergrondmuziek!
2. Harde, wereldse muziek waarbij de mensen naar elkaar moeten schreeuwen om elkaar nog te verstaan. Dat geeft geen pas, omdat ook de stijl van de muziek moet passen bij het knielen dat je eerder op die dag voor de Heere hebt gedaan (mag ik aannemen).

Wat dan? Nogmaals, het heeft mijn voorkeur niet, maar laat het dan zachte, klassieke muziek op de achtergrond zijn, die op geen enkele manier stoort en die niet strijdig is met wat bij een christen hoort. En: laat het concreet samen zingen van een loflied op de Heere niet ontbreken. Je moet aan het einde van de dag met een goed geweten met elkaar de Heere kunnen danken. Daar past bepaald geen harde, wereldse muziek bij - en dat heeft niet alleen betrekking op teksten die gezongen worden (ik heb het wel meegemaakt dat er 'schuine' liedjes werden gezongen, waarbij mijn vrouw en ik zijn opgestapt), maar ook op de hele muziekstijl.

Daarom: "Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wat wèl luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt dat" (Filipp. 4:9).

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

huwelijk
25 reacties
jan_we
Beste Sunday88

Het stel waarover ik schreef had niet de intentie om mensen van hun feest te weren. Ze wilden echter ook achteraf niet met een kater zitten van een feest waar ze zich niet thuisgevoeld zouden hebben. Het was wel HUN feest. Alle mensen waarvan ze dachten, die is zo tuk op een avondje boemelen, die komt vast niet, waren er. Zij hadden dus hun eerlijkheid op de juiste waarde weten te schatten. Achteraf zei iedereen dat het een gezellige avond was. Een bruiloft is geen begrafenis, en er mag best een gepaste vrolijkheid zijn. Overigens heb ik nergens beweerd dat een christen geen alcohol mag drinken. Wel met mate! Het past een christen niet, aan het eind van een bruiloft onbekwaam naar huis te gaan. Dan nog even over de dans. De dans waarover in de Bijbel wordt geschreven is een dans van heilige geloofsvreugde. Zie David. Geheel passend bij hun Oosterse volksaard. Als John Warburton tot geloof mag komen, dan danst hij van blijdschap in het open veld van heilige vreugde. Als ze me gezien hadden, dan waren ze overtuigd geweest dat ik rijp was voor een inrichting! Dit is wat geheel anders dan de moderne paar-dans die op bruiloften pleegt te geschieden. Om over de polonaise nog maar te zwijgen! Dit dient slechts om een platte leut en jool aan te wakkeren en ontuchtige gevoelens gaande te maken en in de hand te werken. Op die manier is het spreekwoord, van een bruiloft komt een bruiloft, niet van alle grond ontbloot. Ik wens ieder de vreugde van David en John toe. Dan kan er ook een bruiloft gevierd worden in blijdschap en vrolijkheid zonder tot platvoersheid te vervallen.
MvB
Rinske: als je niet 'mag' dansen op MTV muziek: wat blijft er dan nog over??? En hoe wilde je dan dansen op verantwoorde muziek???
Cloudsadmirer
MvB, is dit een serieuze vraag of vragen naar de bekende weg?
MvB
Ehh wat anders als serieus? Ik merk dat er vaak geschermd word met dat er in de Bijbel ook gedanst wordt en in andere culturen (vroeger) ook. Maar wat ik zie van dansen is idd het dansen op muziek zoals op muziekzenders gebeurd of stijldansen of dat soort vormen van dans. Maar dat wordt ook afgekeurd.
Wat is er dan wel toegestaan? Je mag wel verantwoorde (geestelijke) muziek luisteren maar dansen moet ook kunnen? Ik vraag me gewoon af hoe die twee zich verhouden. Want ik zou niet weten hoe je moet verantwoord (op christelijke) manier kan dansen op verantwoorde muziek.
1a2b3c
Ik stel me iets voor zoals je ook wel bij volksdansen ziet of in ouderwetse films.
Dat straalt altijd iets heel anders uit dan wat je nu op tv ziet.
Dat je gewoon op de maat van de muziek danst zonder dat het te maken heeft met allerlei sekueel getinte bewegingen en niet aan elkaar vast geplakt danst.
En dat de tekst van de liedjes niets verkeerds bevat of gewoon alleen muziek zonder tekst.