Problemen in vriendengroep

B. Noteboom / 6 reacties

Vraag

Wij hebben nu ongeveer drie jaar een vriendengroep, een leuke groep van ongeveer twintig personen. We hebben afgelopen jaar met elkaar gekampeerd en ook de onderlinge banden zijn goed. Nu zitten er echter drie personen uit hetzelfde gezin in de groep. Zij doen aardig tegen iedereen, maar achter onze rug om maken ze ons belachelijk over onze kleding, geldbesteding en gedrag. Via via komen we er soms achter wat er is gezegd en dat zijn niet altijd dingen die je zo maar weer kunt vergeten. Ook de (beste) vriendin van een van deze personen moet het heel vaak ontgelden. Zij kan dat uiteraard ook niet over zich heen laten gaan en heeft het er ook moeilijk mee. Er is wel eens geprobeerd dat tegen hen te zeggen, maar ze nemen het allemaal voor elkaar op en praten alles goed. "Dat bedoelden we niet zo", is dan de reactie. In hun eigen oog doen ze dus niks verkeerd. We kunnen het echter niet zo laten doorgaan, daarom hebben we met een paar vrienden om de tafel gezeten om een oplossing te bedenken. Daar kwamen twee plannen uit. 1. We gaan het nog een keer zeggen en hen dan de optie voorhouden dat ze óf moeten ophouden en excuus aanbieden, óf ze moeten uit de vriendengroep stappen. Dat wil uiteraard niemand, want in de omgang zijn ze wel aardig. 2. We nemen wat afstand van ze en we laten ze zelf aankloppen bij ons. We weten echter niet waar we goed aan doen. En ik hoop dat jullie misschien een andere manier weten of kunnen zeggen waar we goed aan doen? Bedankt voor jullie hulp!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendengroep,

Ik heb deze vraag eerst even bij mijn vrouw neergelegd. Ze zei: "Ga bidden, want God verandert mensen!" Mijn eerste vraag aan jullie is dan ook: hoeveel hebben jullie met en voor elkaar gebeden? Eenheid is een geschenk van God - bid daar dan voor!

Verder is het erg belangrijk om niet langs elkaar heen te leven, maar elkaar recht in de ogen te kunnen kijken. Als er over iemand gepraat wordt, spreek je ter plekke die persoon aan. Maar ga vooral geen 'ouwe koeien' uit de sloot halen. Neem een voorbeeld aan de Heere Jezus. Hij wist dat er een verrader in de groep discipelen was. En toch bleef deze tot het einde erbij horen.

Daarom zou mijn voorstel zijn: kom met de groep bij elkaar en bid met elkaar. Doe vervolgens een Bijbelstudie over Romeinen 12 en wijs daarmee niet naar de ander, maar kijk enkel naar jezelf! Wanneer iedereen dat doet, dan ontstaat er m.i. een goede basis om verder te gaan!

Mocht je hierover door willen vragen, geef het gerust aan!

Hartelijke groet,
Bert Noteboom

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    * Jeugdevangelist in Almere
    * Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
    * Koordirigent / liedschrijver

Tags in dit artikel:

relaties
6 reacties
Pompelmoen
Mijden kan volgens mij gemakkelijk ontaarden in negeren. En dat is onmenselijk.
Heeft de ander niet ook recht op eerlijkheid? Dat diegene wéét waarom je afstand neemt? Dat lijkt me wel zo christelijk en respectvol.
sulamith
Via via kwamen we erachter dat............
O, wat gevaarlijk!!
Ten eerste: een persoon die naar je toekomt met de opmerking "Weet je wel wat X over jou zegt?" vraag dan direct: is het iets positiefs of iets negatiefs? Is het antwoord "negatief" vraag dan meteen "Ben je het daarmee eens?". Waarschijnlijk niet, anders wil hij zijn mening achter die van een ander verschuilen! Goed, zo niet, vraag dan of hij X daarop aangesproken heeft. Zo niet, laat hij dat gaan doen. Zo ja, dan weet X dat hij zélf naar je toe moet komen en wacht je daarop. Het is maar de vraag of woorden via via via via altijd goed "doorkomen" en dit maakt veel kapot.
Pompelmoen
@Shulamit (een joodse hier? Leuk!)
Ook dit lijkt me erg indirect. Waarom zou je je niet gewoon openstellen voor wat je ter ore komt? En vervolgens bij degene om wie het gaat, bespreken of dat klopt enzovoorts?
Al dat indirecte gecommuniceer - daar krijg je inderdaad misverstanden van! Maar als je wil dat die ander X erop aanspreekt, houd je dat alleen maar in stand toch?
sulamith
Waarom zou je je niet gewoon openstellen voor wat je ter ore komt?
Omdat het in dit geval duidelijk om roddel gaat.
Vervolgens naar X gaan en dan zeggen "Weet je wel dat Y zegt dat jíj over míj zegt..". Nou, dat lijkt me de verwarring compleet. Dan gaat X weer naar Y om na te vragen of hij echt tegen jóu gezegd heeft wat hij heeft gezegd tegen Y over jou. Nee, Pompelmoen, de kraal terugschuiven over de draad naar het begin en zónder dat er meer mensen in betrokken raken en de verwarring en roddel nog groter worden.
Pompelmoen
Je hoeft toch niet te zeggen dat wat je gehoord hebt, van X komt? Je gaat gewoon naar Y, zegt: "Goh, ik heb dat en dat gehoord. Klopt dat? Hoe kom je tot die woorden?" etc. Zo kan er juist een eerlijk en open gesprek ontstaan. Ik snap dat dat best een hele stap is; je stelt je daarmee héél kwetsbaar op. Maar zou dat een oprecht christen niet sieren?
Daarnaast is dat volgens mij is dat de enige manier waarop je eventuele roddel, of werkelijke spanningen, écht de kop in kunt drukken.

Als er een kink in de ketting is gekomen, zul je toch de kralen uit moeten halen tot het punt waar het is misgegaan, denk ik. Je kunt wel proberen de boel om de knoop heen te frotten - maar vroeg of laat breekt de ketting dan alsnog. Hoe dan ook wordt-ie er dan niet mooier op!
sulamith
Ik meende dat christenen geen vloeken en ook geen bastaardvloeken mogen gebruiken. "Je gaat gewoon naar Y en zegt" een bastaardvloek? Dat lijkt me wel een vreemd siersel voor een christen. Als jij naar Y gaat en zegt : Hé, ik heb dat en dat gehoord…. dan zal Y wel willen weten wíe dat dan gezegd heeft en heeft daar dan ook recht op anders is het geen open en eerlijk gesprek. Je zou dus het beste meneer X mee kunnen nemen. Het is maar de vraag of X dat op dat moment dan wíl. Nee, ik blijf van mening dat wij ons oor niet moeten lenen voor zulke praatjes en ik zou eerst willen weten wat de motieven van de persoon die je dat zonodig moet vertellen zijn. Waarom zou X uitspraken óver jou tégen jou zeggen als hij van te voren wel kan bedenken dat je dat kwetst én dat dat voor verwarring zorgt? Hij kan beter in gesprek gaan met de persoon die die kwetsende dingen zei en proberen begrip op te brengen bij meneer Y voor jouw standpunten. Een kink in de ketting …. ik haal dan voorzichtig alle kralen eraf en haal de kink úit de ketting en doe de kralen terug. Nog méer kinken in de ketting en dan kun je het rijgen wel vergeten.